“Άλλαι αι (θετικαί) βουλαί ανθρώπων παγκοσμίως (για τα ελληνικά νησιά-χωριά), άλλαι αι βουλαί της Ελληνικής Πολιτείας”..  παρ’ όλο που όλα διαθέτει ο μπαξές.. Από την μία, είναι εδώ και καιρό δημοφιλείς επιλογές από πολλούς ξένους, που βρίσκουν ότι ο τρόπος ζωής στα νησιά και στα χωριά, φέρει χαλαρότητα,  γαλήνη, ηρεμία και ευτυχία στην ψυχή και μειώνει το άγχος..μαζί με την “ευτυχία” της προνομιακής φορολογίας για όσους επιλέγουν να γίνουν  μόνιμοι κάτοικοι ή επενδυτές, κ.τ.λ..

ΠΗΓΑΔΙΑ ΚΑΡΠΑΘΟΣ!

Από την άλλη, μέχρι και παγκοσμίου φήμης επιχειρηματικοί, τηλεοπτικοί, αθλητικοί και αστέρες του θεάματος έχουν κατακλύσει τα τζετ σετ ελληνικά νησιά..

Αλλά της Κεντρικής Διοίκησης (Κ.Δ.) “δεν τρίζει  το αυτί της”, αλληθωρίζει, μονομερώς, προς τα μεγάλα χερσαία έργα, διαχρονικά..

Δεν λέμε να μην γίνονται.. δίκαιη εξισορρόπηση στις ισοκατανομές που δεν ανταποκρίνονται καθόλου στην πολύ περισσότερη σε έκταση και “χρυσορυχειακή- συναλλαγματική- τουριστική εισοδηματική” “Γαλάζια Πατρίδα”.

Μετά 200 χρόνια ελεύθερου πολιτικού βίου, η Κ.Δ.  μόλις κατάλαβε, ότι η Κρήτη, η Καλιφόρνια της Ευρώπης, που την  προμηθεύει με φρούτα και λαχανικά και όχι μόνο,  την ενώνει πλέον με την ηπειρωτική χώρα με υποθαλάσσιο ηλεκτρικό καλώδιο.. και δημιουργεί, επιτέλους, τον βόρειο οδικό άξονα της Μεγαλονήσου..

Και η Ρόδος με περιφερειακό θα συνδεθεί με το Αεροδρόμιο και από το Νέο Νοσοκομείο..

Και για την Κάρπαθο η πιο εύλογη και ελαχίστης δαπάνης λύση παρουσιάζεται η διαπλάτυνση  και ασφαλτόστρωση για τους ήδη υπάρχοντες, αδιάβατους δρόμους ΧΥΤΑ, από Κριθαρές-Λάι-Κούρι προς Πηγάδια και Απέρι, σύμφωνα με τις μελέτες και προδιαγραφές της Ε.Ε., που μένουν χρόνια τώρα μετέωρες.

Έτσι δημιουργείται συχνή κυκλοφοριακή συμφόρηση με ιικά φορτία στις κεντρικές πλατείες και στους κεντρικούς δρόμους των Μενετών, που είναι οι μοναδικοί που οδηγούν και δέχονται όλα τα σκουπίδια της Καρπάθου προς ΧΥΤΑ!!

Όσο αφορά τον περιφερειακό προς Αρκάσα-Πηγάδια θα μπορούσε να διακτινιστεί από απέναντι επίκαιρο σημείο σαν μέρος των μελετών του δρόμου ΧΥΤΑ, ως προσφορότερη και συμφερότερη λύση..

Δεν παύει, υποστηρίζει η πλειονότητα, ότι θα νεκρώσει τις Μενετές, όπως, το ζωντανό παράδειγμα του Απερίου, που ήδη, την έχει πάθει μετά τον περιφερειακό δεν έχει μείνει ούτε ένα καφενείο ή ένα μαγαζί ανοικτό.. παρά τις αξεπέραστες φυσικές ομορφιές γύρω από το μεγαλοπρεπέστατο γεφύρι, το Θρησκευτικό μας Κέντρο, την Μητρόπολη, την εκπαιδευτική και αθλητική πρωτεύουσα, κ.τ.λ.

Για να περιοριστούμε, όμως, μόνο στους οδικούς άξονες και ο περιφερειακός από το Όθος προς Βάτσες και Απέρι κρίνεται και αυτός απαραίτητος για να παρακάμπτονται οι κυκλοφοριακοί συνωστισμοί σε Όθος, Βολάδα, Απέρι.

Πάντως, η αλήθεια να λέγεται, η μία  “ουρανόθεν επέμφθην πρωτοβουλία” του στεριανού υφυπουργού Α.Χ., αξιότιμου κ. Ταγαρά να προτάξει τα 3Κ(+Γ), Καστελλόριζο, Κάρπαθο, Κάσο δεν μπορεί να μειώσει κατ’ ελάχιστον και την πρωτοφανή κινητικότητα όλων ανεξαιρέτως των δικών μας νησιωτών πολιτικών (βουλευτών) με πάρα πολλά ουσιαστικά αποτελέσματα.. μπαινοβγαίνουν  συνέχεια τις πόρτες όλων των υπουργείων.. ανακοινώσεις επί ανακοινώσεων επί των πεπραγμένων φέρνουν στο φως.. ότι δεν αφήνουν κανένα πρόβλημα να μένει κάτω από το χαλί..

Προς το παρόν εμείς θα συνεχίσουμε αναλυτικότερα στο ίδιο οδοιπορικό παθογενειών με κάποιες λεπτομερέστερες ιδέες προσέγγισης  στα δύο από τα πιο “καυτά θέματα”:

– Σε συνάρτηση με την καθαριότητα, σύμφωνα και με την θαρραλέα εξομολόγηση παράγοντα του δήμου, του Ανδρέα Μ.  Τσαγγάρη,  σε συνέντευξη του, ότι παραμένει το μεγαλύτερο πρόβλημα του νησιού.

Άρα, κι εδώ με κάποια πρόνοια νόμου της Κ.Δ. θα μπορούσαν οι νεοπροσλαμβανόμενοι οκταμηνήτες (οι πάντες διερωτώνται οι δεκάδες πού υπηρετούν;) να κατευθύνονται αναπληρώνοντας αναλογικά τις επί τόπου ανάγκες καθαριότητας  σε κάθε χωριό, ειδικά κατά την τουριστική σαιζόν, που ο πολλαπλάσιος όγκος των σκουπιδιών το επιβάλλει..

Δεύτερη γνώμη.. λόγω των μακρινών αποστάσεων  μεταξύ όλων των μελών-χωριών του κατ’ όνομα “ενιαίου” δήμου, το νησί να χωριζότανε ΜΟΝΙΜΑ, πάντα αναλογικά, σε μερικά ημιαυτόνομα συνεργεία (καθαριότητας- ύδρευσης- αποχέτευσης, κ.τ.λ.), πάντοτε υπό την εποπτεία του υπεύθυνου αντιδημάρχου ή και υπαλλήλου και των αντίστοιχων κοινοταρχών τους.

Μια τρίτη αποτελεσματικότερη προσέγγιση και επιτακτικότερης ανάγκης, θα έλεγα, θα ήταν η αγορά από τον δήμο μηχανήματος σκούπας καθαριότητας, που θα κάλυπτε σε μεγάλο βαθμό το μέγα δράμα της καθαριότητας σε χρόνο ντε τέ.

Έτσι, ίσως, θα απελευθερωνόντουσαν αρκετοί υπάλληλοι για να μεταφερθούν εναλλάξ σε χώρους μέσα στα χωριά που το μηχάνημα-σκούπα δεν θα μπορεί να κυκλοφορεί.

Π.χ., είναι ποτέ δυνατόν, στα Πηγάδια, ένας  υπάλληλος καθαριότητας δρόμων, κ.τ.λ., “η  χρυσή σκούπα” ο Βασίλης, να καλείται να τα βγάλει πέρα μόνος του;

Έτσι, αναγκαστικά  περιορίζεται στους κάτω κεντρικούς δρόμους και όλες οι υπόλοιπες πολυπληθείς γειτονιές να μένουν “ανέπαφες” ή στο έλεος της καλής διάθεσης των πολιτών. Στα δε χωριά και οικισμούς, ούτε για αστείο, λένε, δεν μπορούν να το χωνέψουν, ακόμα, πως αντί να καλυτερεύουν οι υπηρεσίες, έμειναν όλους διόλου χωρίς υπάλληλο, που έπαιρνε την τσάντα από την πόρτα του κάθε σπιτιού και  καθάριζε, άσπριζε, ξεχορτάριαζε δρόμους και κοινόχρηστους χώρους με ίδια δημοτικά τέλη..

Τώρα, η πλειονότητα των χωριανών που είναι μεγάλης ηλικίας  αναγκάζεται να κάνει “γυμναστική αναρρίχησης” για τα σκουπίδια στα όρθια χωριά μας. Είμαστε βέβαιοι ότι απασχολούν και τους καθ’ ύλην αρμόδιους, που γνωρίζουν καλύτερα από τον καθένα μας τι πρέπει να γίνει..

Εμείς απλά μεταφέρουμε ιδέες και απορίες των πολιτών. Κάποιες γενικής φύσεως πρωτοβουλίες της δημοτικής αρχής για προσλήψεις υδρονομέων σε μερικά χωριά φαίνεται να είναι μια καλή αρχή προς την σωστή κατεύθυνση.

Ειδικότερα, τα χρονίζοντα  σοβαρά προβλήματα των Μενετών, από προηγούμενης δημοτικής αρχής, που από σπασμένο αγωγό αποχέτευσης έτρεχαν λύματα δίπλα στο πάρκινγκ του Χριστού(!)..

Και  για το κτήσιμο προφυλακτικού τοίχου πάρκινγκ στον πίσω γκρεμό  του Άη Αντώνη, σύμφωνα με δ.τ. του δήμου, “συνέβαλαν να λυθούν ο δήμαρχος Γ. Νισύριος, οι αντιδήμαρχοι Γ. Μανωλάκης και Γ. Λυριστής και ο κοινοτάρχης Εμμ. Μ. Μαγριπλής”.

Επίσης, ευχάριστα μας εξέπληξαν.. συνεργείο να ξεχορταριάζει, να ασπρίζει τους δρόμους και  να γκρεμίζονται τα   διακοσμητικά κολωνάκια, από εποχής δημάρχου Μ. Γ. Ιωννίδη και διακοσμήτριας συζύγου του κ. Λοϊζου, μεγαλώνοντας, επί τέλους, και ωραιοποιώντας την εξέδρα-στάση των τουριστικών λεωφορείων, πάνω από το πάρκινγκ στο Λιάϊ, που παραπονιόμαστε στο προηγούμενο, με πρωτοβουλία και  ιδίαν χρηματοδότηση από τον ίδιο τον κ. δήμαρχο Γ. Νισύριο, περί τις 4.000 ευρώ..

Αναμένουμε την αντικατάσταση του αποχετευτικού δικτύου-σουρωτήρι μέσα στα σπίτια.

Με τους αγροτικούς δρόμους και την καθαριότητα να τα “ αναλαμβάνουν” ιδιωτικά μηχανήματα, άλλα  απορριμματοφόρα χαλασμένα, αρκετά μηχανήματα να παραμένουν χρόνια παρκαρισμένα στην Αθήνα, και οι πάντες διερωτώνται υπάρχει κάποιος υπεύθυνος για όλο αυτό το αλαλούμ των μηχανημάτων;

-Για το προαιώνιο πρόβλημα των νότιων νησιών μας, τις θαλάσσιες συγκοινωνίες, σε σύγκριση μεταξύ της Ρόδου και  Βορείων νησιών Δωδεκανήσου (τοπικό ταχύπλοο καθημερινά).. Ρόδου και Βορείων νησιών-Πειραιά (μεγάλο υπερτοπικό καράβι σχεδόν καθημερινά)..

Ασφαλώς, και για τα Νότια νησιά της Δωδεκανήσου θα μπορούσαν να υπάρξουν προσφορότερες λύσεις:

“Κατευθειακό, δρομολόγιο” με το νέο ταχύπλοο Πειραιάς- Σαντορίνη- Ανάφη-(Σητεία)- Κάσο- Κάρπαθο- Διαφάνι- Χάλκη- Ρόδο και επιστροφή.. και όπως έχει ανακοινώσει η ίδια η εταιρεία με προσιτά (επιχορηγούμενα) ναύλα (-40%) για τα υπάρχοντα δρομολόγια..

Μόνον με γρήγορο 12 ωρών και με φθηνό (επιδοτούμενο)  δρομολόγιο τα “απόκοσμα” νησιά μας θα μπορούσαν να προσεγγίσουν “άμεσα”, τουλάχιστον δύο φορές την εβδομάδα και για τις διάφορες ανάγκες τους και την τεράστια πληθυσμιακή αγορά των πέντε εκατομμυρίων της Αττικής.

Δεν είμαστε ούτε στεριανοί για τις οδικές αφίξεις τουριστών μέσω των χερσαίων πυλών εισόδου της χώρας.. δεν είμαστε ούτε “περιαστικοί,” κοντοστεριανοί νησιώτες.. δεν είμαστε ούτε νησιώτες “των Βορείων προαστείων”-νησιών Δωδεκανήσων..

Άρα, δεν νομίζετε κ.κ. αρμόδιοι, ότι ακόμα και εν έτει 21ου αιώνα, ότι θα  πρέπει να λαμβάνεται υπόψη για αυτή την σοβαρή διαφορετικότητα, “της βαριάς αναπηρίας” της φύσης των Νοτίων αποκομμένων νησιών μας, και ότι μπορεί και πρέπει να υπάρξει, επιτέλους, “γιατρειά”;  εξισορροπώντας την νησιωτική πολιτική με το να φέρεται κατά τι στο κεντρικό προσκήνιο, επιτέλους, και τα νότια πιο ΑΠΟΜΟΝΩΜΕΝΑ νησιά της ελληνικής επικράτειας;

Το μεγάλο μέρος από τον ποταμό των επιχορηγήσεων των 200 δισ. ευρώ από την τεράστια πίτα των ΜΟΠ, ΕΣΠΑ, ΚΑΠ (και τώρα ίδωμεν του Ταμείου Ανάκαμψης) έχουν πέσει σε ασφάλτους των ηπειρωτικών οριζόντιων και κάθετων εθνικών αυτοκινητόδρομων (χαϊγουέεις) με κατάληξη σε κάποιο χερσαίο λιμάνι.. αφήνοντας διαχρονικά εκτός την συγκοινωνιακή αναβάθμιση, άρα, και την βιώσιμη ανάπτυξη των 3Κ νησιών μας.

Για εμάς εδώ  τα “εφταέλια” που θέλουμε ένα μερόνυχτο, 27 ώρες, “κρουαζιέρα Αυστραλίας”, για να φτάσουμε “αισίως”, Καρπαθιακού Πελάγου επιτρέποντος,  στα νησιά μας, τα μετράνε με το σταγονόμετρο.

Δηλ. από τα 200 δισ. διυλίζουν τον κώνωπα για να επιχορηγήσουν  μερικές δεκάδες εκατ. ευρώ (από την Ε.Ε.) για τις άγονες γραμμές και λιμάνια, κατά παρέκκλιση και της Νησιωτικότητας. Και όχι μόνο..

Ασφαλώς, όπως προαναφερθήκαμε και για το άλλο “μισερό” δρομολόγιο μέχρι την Σητεία, όλοι οι φορείς ζητάνε ότι χρειάζεται επειγόντως να γίνει επέκταση του δρομολογίου του ταχύπλοου μέχρι το Ηράκλειο και επιστροφή, όπως έχει, μέχρι Ρόδο-Καστελλόριζο. μέχρι και την άλλη Μεγαλόνησο μας Κύπρο, τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα, ενώνοντας “διασυνοριακά” (ευρωπαϊκά), στην πράξη, τους συνέλληνες και τις υφαλοκρηπίδες τους.

Πιστεύουμε, αντί να ακολουθάμε κατά πόδας το τι θα κάνει με τα αλλοπρόσαλλα επεκτατικά της παιχνίδια η γειτόνισα Τουρκία, θα έπρεπε να αναλαμβάνουμε κάποιες πρωτοβουλίες κατοχυρώνοντας παντοιοντρόπως, τουλάχιστον, τις μέχρι τώρα μετέωρες, κοινές εθνικές μας συνοριακές γραμμές.. όπως και την σύσφιγξη με τα πιο ακραία, τα πιο απομονωμένα, 3Κ νησιά, που έχουν τόση μεγάλη ανάγκη και για τις κάθε είδους μεταγγίσεις από τις ακμάζουσες κοντινές  εθνικές μήτρες-Μεγαλονήσους μας και Πειραιά.. και να μην τα βλέπουν μόνον όταν τα έχουν ανάγκη (“Γαλάζια Ελευθερία”-εμβολιασμοί-τουριστικά έσοδα, κ.τ.λ.).

Δυστυχώς, μέχρι τώρα, δεν ικανοποιούν τις τοπικές νησιωτικές και τις εθνικές ανάγκες, παρόλο που τα νησιά μας θα μπορούσαν να αποτελούν, γενικώς, απόρθητα “αεροπλανοφόρα”- μεταίχμια Ανατολής-Δύσης.

Ενώ οι Tούρκοι, τούτο τον καιρό, πηγαινοέρχονται σαν σβούρες προσπαθώντας να δημιουργήσουν “τετελεσμένα” με ένα σωρό παρανομίες στην Αμμόχωστο και βάζουν σταθερά τα νησιά μας στο σκοτεινό, επεκτατικό τους στόχαστρο.

Εμείς, δεν θα πρέπει να κατοχυρώνουμε, τουλάχιστον, τα δίκαια διεθνή θαλάσσια και νησιωτικά μας ερείσματα;

Ελπίζουμε ότι οι αρμόδιοι θα ανταποκριθούν σε εξτρήμ καταστάσεις.

Όσο για τις παθογένειες “ουκ έστιν αριθμός”!

MAKHΣ ΡΗΓΑΣ-ΡΗΓΟΠΟΥΛΗΣ