Μία από τις πιο ευτυχέστερες συγκυρίες στα γραφόμενα μου είναι τώρα από μιας σειράς παλαιότερων μου άρθρων για  τις δίκαιες αξιώσεις των 3Κ(Καστελλόριζο, Κάρπαθο, Κάσο) νησιών, που φαίνεται να ανοίγεται μία αμυδρά ελπίδα ειδικής αναγνώρισης τους από την Ελληνική πολιτεία.

Εδώ, θα πρέπει να υπενθυμίσουμε, ότι στις τότε μακροσκελείς αναφορές μας, εκτός των πιο ανατολικότερων νησιών της Ελλάδας και της Ευρώπης, προσθέταμε την (αύδο), το πιο νοτιότερο νησί, στο Λυβικό Πέλαγος, έξω από την Κρήτη (3Κ+Γ).

ΑΡΚΑΣΑ ΚΑΡΠΑΘΟΣ – ΚΑΣΟΣ

Οι πανομοιότυποι τίτλοι των μοναδικών άρθρων, που καταπιάστηκαν ποτέ αποκλειστικά και μόνον με τις χίλιες δυό δυσμενείς ιδιαιτερότητες των 3Κ νησιών, “προοιώνιζαν ότι κάποτε θα πιάσουν τόπο”:

α) “Άσφαιρα Τα 4 Νησιά Εμπροσθοφυλακής”.
β) Οι Οθωμανοί Ξανάρχονται. Τα Χαρακώματα (4 νησιά) “Ανοχύρωτα”.
γ) Αντισταθμιστικά Στην Ωμή Τουρκική Απειλή Και Στην Πληθυσμιακή Αφαίμαξη Των 4 Νησιών(Χωριών)..

Και στο προκείμενο, λοιπόν, μας ξάφνιασε ο Υφυπουργός Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος Νίκος Ταγαράς με τα πρωτοφανίστικα λεγόμενα του σε πρόσφατη “Κυριακάτικη Καθημερινή”:

“Το πρόγραμμα πολεοδομικού σχεδιασμού της χώρας θα ξεκινήσει από τους ΔΗΜΟΥΣ ΚΑΣΤΕΛΛΟΡΙΖΟΥ, ΚΑΡΠΑΘΟΥ ΚΑΙ ΚΑΣΟΥ ΕΧΕΙ ΕΝΑΝ  Συμβολισμό, ΓΙΑΤΙ ΘΕΛΟΥΜΕ ΝΑ ΔΩΣΟΥΜΕ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ  ΣΤΙΣ ΕΥΑΙΣΘΗΤΕΣ ΝΗΣΙΩΤΙΚΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΜΑΣ”, “συμφώνησε”.

Και ο κ. υφυπουργός συνέχισε: “Η εκπόνηση των τοπικών και των  ειδικών πολεοδομικών σχεδίων θα ξεκαθαρίσει το τοπίο, δηλαδή τι επιτρέπεται  και τι απαγορεύεται σε κάθε σημείο.

Και θα απελευθερώσουν τις δυνάμεις των περιοχών, επιταχύνοντας τις επενδύσεις με ασφάλεια  δικαίου και διασφαλίζοντας την προστασία του περιβάλλοντος”, και ότι οι μελέτες θα είναι όλες έτοιμες έως τις αρχές  του 2022.

Συνήθως  παρακολουθούμε την επικαιρότητα, όμως στοχεύουμε πρώτιστα στην κριτική ανάλυση.

Ασφαλώς, ούτε επαιρόμεθα, ούτε διεκδικούμε κανένα οφίτσιο από κανένα και για οτιδήποτε παρά μόνον ότι έχουμε ήσυχη την  συνείδηση μας και την πατριωτική μας έγνοια, ότι προσφέρουμε,  τις κατά το δυνατόν σε βάθος προσεγγίσεις μας, για τα πιο αδικημένα νησιά της καρδιάς μας.

Παρά την απροσδόκητη πρωτοβουλία, λοιπόν, να ξεκινήσει η κυβέρνηση το εν λόγω “Χ.Π.” πρόγραμμα από τα 3Κ νησιά μας, οι νησιώτες διατηρούν σοβαρές επιφυλάξεις, όσο αφορά  ποιες και πόσο μεγάλες εκτάσεις οικοδόμησης θα τεθούν εκτός προγράμματος και θα μείνουν άχρηστες και θα  μηδενίσουν τις όποιες ελάχιστες ελπίδες επανάκαμψης των ήδη καταρρέοντων οικισμών-χωριών εκτός των παραλιακών ζωνών.

Γι΄ αυτό πιστεύουμε ότι οι βαρυσήμαντες αποφάσεις των καθ΄ύλην αρμοδίων θα λάβουν τις εύλογες ανησυχίες των νησιωτών-χωριανών σοβαρά υπόψη, διότι υποψιάζονται αντί “να ελευθερώσουν δίκαια τις (ελάχιστες) δυνάμεις των περιοχών”, θα τις αποτελειώσουν οριστικά και δια παντός.

Και να εξηγούμαστε.. περισσότερο πολεοδομικό-χωροταξικό αλαλούμ  ξεκίνησε, ήδη προ πολλού, να επικρατεί σε όλους τους παραλιακούς οικισμούς, για τους γνωστούς λόγους, και συνεχίζεται με μεγαλύτερη ένταση, δημιουργώντας τους άναρχο, ασήκωτο συνωστισμό στα πάντα.

Φαίνεται, λοιπόν, ξεκάθαρα στους πάντες ΠΟΥ χρειάζονται οι άμεσες παρεμβάσεις της πολιτείας να προλάβει τις ασφυκτικές, αντικοινωνικές εκκρεμότητες..

Όσον αφορά τα εκτός παραλιακών οικισμών, αφού ερημώνονται που ερημώνονται και ευχόμενοι να βρεθεί ο ένας “σούπερ-πατριώτης επενδυτής” να κτίσει οτιδήποτε (που απαραίτητα να ταιριάζει με το περιβάλλον) και οπουδήποτε, (που τέτοια τύχη!), να μην του κόβουν την φόρα για ανάνηψη, ειδάλλως φαίνεται εγκληματικό.

Εν τω μεταξύ, όπως υποστηρίζουν, δυστυχώς, εκκρεμούν σωρεία και άλλων ακραίων  παρεξηγήσεων, που συνολικά όχι μόνο θα κόψουν την φόρα  αλλά οπωσδήποτε θα επισπεύσουν την κατηφόρα στα άγονα αυτά μέρη:

Όπως, π.χ. την δασική “κατάληψη-δήμευση” άλλοτε αγροτικών γαιών.. την διαγραφή των “εκατομμυρίων” 4 οικοδομήσιμων  στρεμμάτων, τώρα μόνον στα 8 στρέμματα, καταστροφή-περιθωριοποίηση της υπαίθρου.

Και η τελευταία “μαχαιριά” έρχεται με τις νέες αντικειμενικές αξίες, που δεν προϋπήρχαν καν, με τους συνακόλουθους επιπρόσθετους 20 φόρους, επειδή θεωρούν ότι τα ενδοχώρια προσμετρώνται σαν μέρος του νησιωτικού – τουριστικού μπουμ, τραγικό λάθος.. επιβαρύνοντας ακόμη περισσότερο τις εναπομείνασες αυθεντικές παραδοσιακές κοινότητες.. την εξαϋλωση-κατάρευση των χωριών επιτάχυνε και η σύμπτηξη τους σε ενιαία “αυτοδιοίκηση” – δήμο με ασήκωτο, διαχεόμενο όγκο “παράταιρων” προβλημάτων και επί πλέον τόσων ανεμοκατάλαων χωριών πολύ πέρα από τις δυνατότητες τους..

Δηλαδή, “αστικοποίηση” των πάντων σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά βιομηχανικά πρότυπα-οδηγίες, που δεν μπορούν να έχουν καμία σχέση με τα ελληνικά δεδομένα και την καθολική φυσιολατρική και πολιτισμική μας κουλτούρα.. απότοκος της αποκλειστικής βιώσιμης ανάπτυξης της τουριστικής “βιομηχανίας” τόσο της στεριανής παραλίας, όσο και ολόκληρης της ελληνικής πολυνησίας.

Δηλαδή, όπως υπάρχουν κολοσσιαίες διαφορές μεταξύ των τζετ σετ διεθνών θερέτρων νησιών Σαντορίνης, Μυκόνου, κ.τ.λ. με άλλα (κυκλαδίτικα) νησιά-προάστεια της Αττικής των 5 εκατομμυρίων.. και με άλλα μικρομεσαία νησιά που βρίσκονται μέσα στην κατευθειακή γραμμή των συχνών θαλάσσιων δρομολογίων, π.χ. της Ρόδου, της Κω με Πειραιά και μαζί με όλες  αυτές τις τυχερές κατηγορίες νησιών, ας μην ξεχνάμε και αυτά που αποτελούν “προεκτάσεις” της στεριανής εγγύτητας (π.χ. Επτάνησα, Σποράδες, κ.τ.λ.).

Δυστυχώς, τα  μοναδικά άτυχα 3Κ+Γ νησιά που η μητέρα Φύση τα ξεγέννησε (τάριξε) παράταιρα σε θάλασσες “απρόσιτες”, δηλ. πάρα πολύ έξω από όλες τις παραπάνω προνομιακές φυσικές “θαλπωρές”.

Έτσι, αναμφισβήτητα παρατηρούνται τεράστιες διαφορές μεταξύ των διαφορετικών νησιωτικών συστάδων της Γαλάζιας Πατρίδας και δεν μπορούν να μπούνε στο ίδιο τσουβάλι..

Αλλά, όπως, προαναλύσαμε και εντός των μικρομεσαίων νησιών οι διαφορές μεταξύ, από την μία, των προνομιακών  παραθαλάσσιων περιοχών φαίνεται με τη δέσμη των νέων παντοειδών μέτρων θα τις κρίνουν  οριστικά για πιο ανθρώπινες.. και από την άλλη, την  ζωή ή τον θάνατο των εκτός των παραθαλάσσιων περιοχών.

Άρα, είναι πρώτιστα φυσικό-γεωγραφικό, αλλά και δημογραφικό, οικονομικό, (αντι)αναπτυξιακό, πολιτισμικό, υγειονομικό, κοινωνικό, κ.τ.λ., δηλ. πάνω απ΄ όλα συναρμοδιακό και άκρως πολιτικό-επιστημονικό για να μπορέσει να συνθέσει δίκαια τέτοιο πολυπαραγοντικό  παζλ.

Και άρα, δεν είναι καθόλου μία εύκολη εξίσωση, τεχνική, όπως παρουσιάζεται, αλλά είναι και άκρως πολιτική-επιστημονική, για να αφεθεί σε ανύποπτους τεχνοκράτες-επιτροπές να λύσουν τέτοιο πολύπλοκο “Γόρδιο Δεσμό”,  διότι έχει να κάνει και με την  ανεκτή επιβίωση ή μη των γηγενών νησιωτών και του τόπου τους ή όπως υποθέτουν τον ολοσχερή “ενταφιασμό”.

Ασφαλώς, εκτός απ΄ όλες αυτές τις αρνητικές παραμέτρους τα 3Κ παραμεθόρια νησιά μας βρίσκονται συχνά  στην μπούκα των τουρκικών κανιοφόρων από θάλασσα και αέρα και επιμένουν να το διαλαλούν ότι βρισκόμαστε πολύ μακριά από την ηπειρωτική χώρα, μέσα στην “ΔΙΚΗ ΤΟΥΣ Γαλάζια Πατρίδα”, ήτοι, μας έχουν, ήδη, μέσα στο τζεπάκι τους.

Δηλαδή, εκτός των παραπάνω, αναδεικνύονται αναντίρρητα και θεόρητα πατριωτικά-γεωστρατηγικά- ενεργειακά, σαν 3Κ+Γ νησιά-χρυσοφόρες σφήνες με τις οικονομικές αποκλειστικές τους ζώνες των 200 μιλίων στα τεράστια υποθαλάσσια ενεργειακά κοιτάσματα “Ηροδότου” της Ανατολικής Μεσογείου. Αλλά γιατί οι συναρμόδιοι φορείς δεν έχουν υπόψη  και τις ανάλογες προϋπάρχουσες πρακτικές-παραδείγματα:

α) Η Βυζαντινή Αυτοκρατορία έδινε αφειδώς πλούσια τα στρατιωτικά, γαιοκτημονικά, κ.τ.λ. ελέη της-προνόμια στους ακρίτες σε όλη την ακριτική της περίμετρο, για να τους δελεάζουν να μένουν ακοίμητοι φρουροί ενάντια στις επαναλαμβανόμενες εχθρικές επιδρομές.. έτσι την κράτησαν ισχυρή, οχυρωμένη, απρόσβλητη για πολλούς αιώνες..

β) Ακόμη και οι Τούρκοι σουλτάνοι παραχωρούσαν  ειδικά προνόμια, τα λεγόμενα και αχτναμέδες, στους νησιωτικούς πληθυσμούς.

γ) Αλλά, εκτός από τις “παλιές αγάπες” προς τους νησιώτες-ακρίτες-φύλακες από δύο διαφορετικές αυτοκρατορίες “αρχαίας κοπής”, ακόμα και η σύγχρονη Ευρωπαϊκή Ένωση αναγνωρίζει την Νησιωτικότητα ως πραγματική φυσική αδυναμία που αντανακλά σε όλους τους τομείς της ανθρώπινης δραστηριότητας και γι’ αυτό παρέχει σωρεία  κινήτρων.

Δυστυχώς, εμείς σαν περισσότερη  νησιωτική χώρα παρά στεριανή και παραλιακή ακτογραμμή μεγαλύτερη από ολόκληρη της αφρικανικής ηπείρου η ελληνική πολιτεία δεν έχει εκμεταλλευθεί το προνομιακό ευρωπαϊκό νησιωτικό καθεστώς.. καθόσον αδυνατεί, για τους γνωστούς λόγους, όχι μόνον να μη βάζει  δυνατά στο παιχνίδι τις νησιωτικές περιφέρειες και δήμους, που νοιάζονται και γνωρίζουν καλύτερα πως να βρούνε τις πλέον πρόσφορες λύσεις για να ανταπεξέλθουν στις χίλιες δυό αντιξοότητές τους.. και πολύ περισσότερες χιλιάδες αντί στα 3Κ+Γ νησιά εμπροσθοφυλακής.. αλλά  προσθέτει και νέες αποδεκάτησής τους.

Ας μην είμαστε, όμως, τόσο αφοριστικοί:

α) Πιστεύω  με τις ευτυχείς συγκυρίες να έχουμε νησιώτη-Κρητικό πρωθυπουργό, τον κ. Κ. Μητσοτάκη, νησιώτη-Καρπάθιο Υπουργό Επικρατείας, τον κ. Γ. Γεραπετρίτη, νησιώτη-Καρπάθιο πρόεδρο της επιτροπής περιφερειών της βουλής (και της υποεπιτροπής νησιωτικών και ορεινών περιοχών), τον κ. Μ. Κόνσολα, και εκλεκτών νησιωτών βουλευτών, που να την βρεις τέτοια τύχη.. όχι βέβαια για να έχουνε τα νησιά μας ειδική μεταχείριση (ρουσφέτια), απλά, ότι είναι οι ίδιοι γνώστες, περισσότερο από τον καθένα μας, για τις φυσικές “αναπηρίες” των 3Κ+Γ νησιών και ότι χρειάζονται επειγόντως αντισταθμιστικά και τώρα ακόμη περισσότερο με τόσα “δαμόκλεια σπαθιά” να επικρέμονται  “ήγγικε γαρ η ώρα της Νέας Επιφοίτησης-Παρουσίας”.

Εδώ, δεν βρίσκουν, πλέον, τα εμπόδια των μελετών για να επουλώσουν τις φυσικές αναπηρίες από καταβολής.

β) Κάποια δείγματα γραφής αχνοφαίνονται:

“Η Γαλάζια Πατρίδα” – τα νησιά μπήκανε σε προτεραιότητα για τους εμβολιασμούς.

Το ταχύπλοο λειτουργεί ως “μισή” γέφυρα ζωής.. παραμένει, όμως, ανεξήγητο πως είναι δυνατόν ένα τέτοιο σύγχρονο πλοίο θα πρέπει να πιάνει, λένε “οι αρμόδιοι”, μόνο άγονα νησιά-προορισμούς μέχρι την Σητεία και όχι μέχρι το Ηράκλειο.

Δηλαδή, ο σκοπός είναι να πληρώνεται αδρά για να μεταφέρει μόνο τις κακομοιριές μεταξύ των άγονων;

Εμείς πάλι πιστεύουμε, εκτός από αυτό το μισερό πήγαινε-έλα, να προσεγγίζει ένθεν και ένθεν σε μεγάλα κοσμοπολίτικα κέντρα της Ρόδου και του Ηρακλείου για να μας μεταφέρουν – δίνουν ζωή και τουρισμό στα απόκεντρα νησιά μας και εμείς οι ιθαγενείς να βρίσκουμε μέσο να τρέχουμε τις άμεσες ανάγκες μας σε θέματα γραφειοκρατείας, υγείας, αναψυχής, και γιατί όχι περισσότερους επιβάτες και ανάλογη (ίσως και μηδαμινή) επιδότηση, κ.τ.λ.. και γιατί όχι μέχρι το άλλο “εξωγήινο” νησί, το Καστελλόριζο και μέχρι την μαρτυρική μεγαλόνησό μας Κύπρο η αμφίδρομη συγκοινωνία, επικοινωνία, πανεθνική επαφή οπωσδήποτε παίζουν τον καταλυτικό, ζωηφόρο, συνεκτικό τους ρόλο.

Γι΄ αυτό επείγει να αναθεωρηθούν και αυτές οι “συνθήκες”.

Η απόφαση δωρεάς σίτισης, διαμονής και υπηρεσιακής εξέλιξης των γιατρών, κ.ά, είναι μερικές από τις σημαντικές εξελίξεις που οι νησιώτες είναι ευγνώμονες.

Αλλά μόνον με “συμβολισμούς” – ξεκινήματα-ασπιρίνες  που αναφέρεστε κ. Υφυπουργέ σε τόσο πλήθος καίριων προβλημάτων δεν σώνεται η ψυχορραγούσα κατάσταση των 3Κ+Γ νησιών.

Γι΄ αυτό ζητάνε διακαώς σε όλα τα παραπάνω ΕΙΔΙΚΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ.

ΜΑΚΗΣ ΡΗΓΑΣ ΡΗΓΟΠΟΥΛΛΗΣ