Κ. Μανωλάκη, κ. Βασιλαράκη, κ. Λουλούδη, κ. Χριστοδούλου,
Με την υπ’ αρ. 2804/20-01-2025 Υπουργική Απόφαση του Υπουργείου Εσωτερικών, εκδόθηκε ο πρότυπος κανονισμός λειτουργίας των δημοτικών συμβουλίων της χώρας.
Όπως λέει χαρακτηριστικά το άρθρο 1 παρ3 « Αν δεν θεσπισθεί κανονισμός λειτουργίας από το Δημοτικό Συμβούλιο, ισχύει ο παρών Πρότυπος Κανονισμός». Στις 30/01/2025 απέστειλα ενημερωτικό mail σε όλους τους συμβούλους με συνημμένο τον νέο κανονισμό του ΥΠΕΣ και ζήτησα να μου προσκομίσουν παρατηρήσεις και προτάσεις ώστε να ξεκινήσει διαβούλευση για την σύσταση κανονισμού λειτουργίας του Δήμου Καρπάθου.
Στη συνεδρίαση της 17/3/2025, ενημέρωσα προφορικά το σώμα, για ακόμη μια φοράν, να προσκομίσουν προτάσεις στο πλαίσιο της διαβούλευσης, έως το τέλος Μαΐου.
Είναι βασικό καθήκον της αντιπολίτευσης, πέρα από την κριτική που ασκεί στην δημοτική αρχή, να προτείνει και να συμμετέχει σε διαβουλεύσεις, πόσο μάλλον αν αυτό ζητείται θεσμικά, από το προεδρείο του ΔΣ.
Σε όλο αυτό το χρονικό περιθώριο, η παράταξη της μειοψηφίας ήταν απούσα και σιωπηλή. Καμία αναφορά στην διαβούλευση για τον νέο κανονισμό. Αξίζει να σημειωθεί, ότι πολλές δημοτικές παρατάξεις σε πολλούς Δήμους της χώρας εξέφρασαν τις αντιρρήσεις τους στο νομοσχέδιο της Κυβέρνησης, για τον πρότυπο κανονισμό, από την αρχή της δημοσίευσης του (Ιανουάριος 2025). Χαρακτηριστικό το παράδειγμα του δήμου Νεάπολης-Συκεών που ψήφισε δικό της κανονισμό, ζητώντας την επαναφορά της προ ημερησίας συζήτηση από τις δημοτικές παρατάξεις. Με το υπ’ αριθμό έγγραφο 32022 – 14/4/2025 η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας Θράκης δεν ενέκρινε την παραπάνω αλλαγή, σημειώνοντας χαρακτηριστικά:
¨… Τόσο στην προαναφερόμενη διάταξη όσο και σε οποιαδήποτε άλλη διάταξη του άνω Πρότυπου κανονισμού δεν υφίσταται πρόβλεψη περί της δυνατότητας
προτάσεων, ανακοινώσεων και ερωτήσεων από τους επικεφαλής των παρατάξεων, τους δημοτικούς συμβούλους και τους προέδρους κοινοτήτων. Η έλλειψη μιας τέτοιας ρύθμισης δεν οφείλεται σε ακούσιο κενό, ώστε να τίθεται εν προκειμένω
ζήτημα ερμηνείας, αλλά σε συνειδητή και ηθελημένη επιλογή του συντάκτη του Πρότυπου Κανονισμού Λειτουργίας Δημοτικού Συμβουλίου να μην υφίσταται η ανωτέρω δυνατότητα στους επικεφαλής των παρατάξεων, στους δημοτικούς συμβούλους και στους προέδρους κοινοτήτων, όπως προκύπτει και από το απευθυνόμενο, μεταξύ άλλων, και στο Δήμο σας, κοινοποιηθέν και στην Υπηρεσία μας, με αριθ. Πρωτ. 10233/24.02.2025 έγγραφο του Υπουργείου Εσωτερικών.¨
Ως πρόεδρος του ΔΣ, οφείλω και υποχρεούμαι να εφαρμόσω τον κανονισμό του Υπουργείου Εσωτερικών. Οποιαδήποτε απόκλιση του κανονισμού λειτουργίας, μπορεί να επιφέρει μέχρι και ακύρωση των συνεδριάσεων από το αρμόδιο ελεγκτικό όργανο της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, σε τυχόν καταγγελία προς αυτήν.
‘Όσον αφορά τις κατάπτυστες ανακοινώσεις και δελτία τύπου της Καρπαθιακής Ένωσης με σχόλια του τύπου ¨μεθοδεύσεις¨,¨αυθαιρεσίες¨,¨πραξικοπήματα¨ και άλλες αβάσιμες λαϊκίστικες αναφορές χωρίς νομική ισχύ, θα μείνουν ασχολίαστα, όπως πράττω εξ αρχής και σε άλλα πολιτικά παραληρήματα.
Η πολιτική βούληση, που επικαλείστε, προϋποθέτει πολιτική νοημοσύνη. Η αποχή σας από τον διάλογο και την διαβούλευση, και η ‘’κατόπιν εορτής’’ αντίδραση σας, θα συνοδεύει εφεξής.
Όλα τα Δημοτικά Συμβούλια, βασίζονται πια, στον πρότυπο κανονισμό. Θεωρώ πολιτικό και δόλιο τέχνασμα να προσπαθεί όψιμα, μια μικρή δημοτική παράταξη, να αντιδρά με αυτό το τρόπο, για έναν νόμο της Κυβέρνησης (6 μήνες μετά την ψήφιση του στη Βουλή), θορυβώντας μέσα στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου, ενώ υπάρχει και το παραπάνω, αναμφισβήτητο, δεδικασμένο της Αποκεντρωμένης Διοίκησης.
Μία αντίδραση, που μπορεί και να προκαλέσει και δυσλειτουργία στην διαδικασία της συνεδρίασης, με απώτερο σκοπό, την διαταραχή του έργου της Δημοτικής Αρχής και του Δημάρχου.
Ο Πρόεδρος Δημοτικού Συμβουλίου
Δημήτριος Κων. Κωνσταντινίδης