Στην παραλιακή κάτω από το σιντριβάνι έχει τοιχοκολληθεί το εικονιζόμενο σχεδιάγραμμα  της «μελέτης παραλιακού πεζόδρομου Πηγαδίων»  προϋπολογισμού όπως  λέγεται  2.000.000 ευρώ.

Η μελέτη είναι προσαρμοσμένη στον απαράδεκτο σχεδιασμό   για  το νέο λιμάνι στο Γαρόνησο   και την  καθαίρεση του σημερινού κυματοθραύστη.

Προβλέπεται    μείωση του πλάτους του οδοστρώματος στα 5  μ., κατάργηση όλων των θέσεων στάθμευσης   και για την προστασία από τους κυματισμούς που, μετά το χάλασμα του κυματοθραύστη , θα προσβάλλουν    το κεντρικό και ανατολικό τμήμα της παραλιακής διατηρείται το πρανές με φυσικούς ογκολίθους  και    κατασκευάζεται κρηπιδότοιχος ύψους 1,5 μ και πλάτους 2,5 .

Διαψεύδονται έτσι οι υποστηρικτές της  προωθούμενης  λύσης «Γιαμιν» για νέο λιμάνι στο Γαρόνησο,  οι οποίοι ισχυρίζονται πως  με αυτή δημιουργείται μια μεγάλη μαρίνα που θα χωράει  500(!!!) σκάφη.  Τους διαψεύδει  το ίδιο το σκαρίφημα  που δείχνει πως στο εσωτερικό του νέου «μεγάλου» λιμανιού θα μπορούν να πρυμνοδετούν οκτώ  (8) πλοιάρια μήκους 30 μ.

Το  2016 είχε αποφασισθεί από το Δ.Σ του λιμενικού ταμείου που συνεδρίασε στην Κάρπαθο, η ανάθεση οριστικής μελέτης  και συμπληρωματικών μελετών για «κατασκευή παραλιακών κρηπιδωμάτων» στο λιμάνι των Πηγαδίων.

Η υλοποίηση της απόφασης εκείνης δεν ολοκληρώθηκε επειδή έπρεπε να προηγηθεί η οριοθέτηση της Ζώνης  Λιμένα, ώστε το Λ.Ταμείο να αποκτήσει  την αρμοδιότητα  για μελέτη και εκτέλεση  των σχετικών έργων καθώς και  η οριστικοποίηση του σχεδιασμού επέκτασης   του λιμανιού  ( Σχετικό Δημοσίευμα  ΚΑΡΠΑΘΙΑΚΗ,2/7/2016 , «ΛΙΜΑΝΙ -Μελέτες χωρίς γενικό σχεδιασμό».)

 Ενώ  όμως το 2021 ολοκληρώθηκε  η  διαδικασία οριοθέτησης της ζώνης λιμένος και το Λιμενικό Ταμείο ήταν πια αποκλειστικά αρμόδιο για την μελέτη και εκτέλεση   οποιουδήποτε   έργου στην παραλιακή ο Δήμαρχος  προχώρησε σε  ανάθεση  και της  μελέτης  αυτής  στον κ. Γιαμίν πριν ακόμη  εγκριθεί ο σχεδιασμός   του λιμανιού .

 Στην ενημέρωση του ΔΣ στις 17-2-2021 είπε σχετικά με το θέμα:

 «Για το λιμάνι είχα μια προσωπική ενημέρωση από τον μελετητή κ. Γιαμίν  …..  «Είχαμε κάνει μια μελέτη εμείς από τον Διακογεωργίου, για την πεζοδρόμηση της μελέτης μέσα στο λιμάνι, η οποία είχε και δεύτερη μελέτη, με επίβλεψη του Γιαννόπουλου και του Δημήτρη Γοβδελά. Τις πήρε και τις δυο προτάσεις μαζί του, για να βγάλει αυτός μια ολοκληρωμένη μελέτη ελαφριάς κατασκευής όταν έχω κάτι θα σας ενημερώσω».

 Αποδεικνύεται έτσι πως από τον  Φεβρουάριο είχε συμφωνηθεί η ανάθεση των μελετών στο κ. Γιαμιν στην κατ’ ιδίαν συνάντηση του με τον Δήμαρχο που   έγινε  τον Οκτώβριο  μαζί με την μελέτη χωροθέτησης νέου λιμένα οχληρών.

Αντί ο Δήμαρχος να ζητήσει από το Λιμενικό Ταμείο  να εκπονήσει ή να αναθέσει  τις μελέτες αυτές  έσπευσε να τις αναθέσει απ’ ευθείας ο ίδιος  στον κ. Γιαμιν   πληρώνοντας 74.000 ευρώ  από ίδιους πόρους του Δήμου.

Δεν είναι γνωστές οι λεπτομέρειες των άλλων προκαταρτικών μελετών   για την παραλιακή , στις οποίες αναφέρθηκε ο Δήμαρχος, ώστε να μπορούμε να τις αξιολογήσουμε συγκριτικά σε σχέση με την εν θέματι μελέτη.

Συγκρίνοντας την όμως  με τον γενικό σχεδιασμό   της ΤΥ του Λιμενικού Ταμείου , που έχει υιοθετηθεί και από το σημερινό Δημοτικό Συμβούλιο, κρίνεται πως  και η μελέτη πεζοδρόμησης του παραλιακού των Πηγαδίων   είναι ένα ακόμη λάθος  συνακόλουθο του προωθούμενου  λάθος σχεδιασμού του λιμανιού.

Για την υλοποίηση των προτάσεων του κ. Γιαμιν , απαιτούνται συνολικά περί τα 20 εκατομμύρια , (10 για την επέκταση του λιμανιού, 2 για τον παραλιακό και  7,8 για νέο λιμάνι οχληρών)  και  αχρηστεύεται  μεγάλο μέρος των υφιστάμενων κρηπιδωμάτων, δεν  παρέχεται δυνατότητα  παραβολής  έστω ενός μεσαίου μεγέθους κρουαζιερόπλοιου ή  μιας μεγάλης θαλαμηγού και  επί πλέον δεν μπορούν να κρηπιδωθούν   τα παραλιακά κρηπιδώματα του λιμανιού για την εξυπηρέτηση  σκαφών.

Με την πρόταση  της ΤΥ του ΛΤ με τα μισά χρήματα  κατασκευάζονται  πολύ περισσότερα χρηστικά κρηπιδώματα χωρίς να αχρηστεύονται τα υπάρχοντα, θα είναι δυνατή η πλαγιοδέτηση κρουαζιερόπλοιου και μεγάλων θαλαμηγών  και προστατεύεται πλήρως από τους κυματισμούς  όλη η παραλιακή .  

Έτσι  θα είναι δυνατόν να αντικατασταθούν οι φυσικοί ογκόλιθοι  με κρηπίδωμα από απορροφητικούς τεχνητούς ογκολίθους , ώστε να διαπλατυνθεί η παραλιακή  κατά πέντε   και πλέον μέτρα  και να δημιουργηθούν πρόσθετα κρηπιδώματα μήκους 400 μ για την εξυπηρέτηση μικρών σκαφών.  

Πριν από λίγες μέρες και ύστερα από την αντίδραση των κατοίκων για την μελετώμενη παραχώρηση της χρήσης των κτιριακών εγκαταστάσεων για την στέγαση  της αστυνομίας , ο Δήμαρχος δήλωσε πως θα  προτείνει διεξαγωγή δημοψηφίσματος για το θέμα «και την απόφαση να την πάρουν οι Καρπάθιοι».

 Μήπως θ άπρεπε  να γίνει το ίδιο και για το λιμάνι;

ΝΙΚΟΣ ΚΑΝΑΚΗΣ