Το περασμένο Σάββατο, 7 Αυγούστου, πραγματοποιήθηκε η ιστορική πρώτη εκδήλωση του Συλλόγου Καρπαθίων Φίλων της Γνώσης, στο Ποσειδώνειο Δημοτικό Αμφιθέατρο Πηγαδίων.

Με αφορμή τη συμπλήρωση 200 ετών από την έκρηξη της Ελληνικής Επανάστασης, αποφασίσαμε να αφιερώσουμε την πρώτη δημόσια δράση μας σε άγνωστες πτυχές του Αγώνα, τις οποίες δυστυχώς δεν διδαχτήκαμε στο σχολείο, δεν ακούσαμε για αυτές σε κάποια άλλη εκδήλωση στο νησί.

Το βίντεο της εκδήλωσης ανέβηκε στο youtube και μπορείτε να το παρακολουθήσετε εδώ:

Δύο ήταν οι άξονες επάνω στους οποίους αποφασίσαμε να κινηθούμε. Πρώτον η τοπική Ιστορία, με την ανάδειξη της πρωταγωνιστικής μορφής του Καρπάθιου ήρωα και παραστάτη του νησιού μας κατά τις πρώτες Εθνοσυνελεύσεις, Χατζηλία Οικονόμου, ο οποίος δυστυχώς ξεχάστηκε φέτος από τις Αρχές του τόπου, σε μία χρονική περίοδο όπου κάθε πόλη, κάθε νησί της χώρας μας, αναδεικνύει τις προσωπικότητες που συνδέονται με την Ελληνική Παλιγγενεσία.

Στην ομιλία του για τον Χατζηλία Οικονόμου, ο Μάνος Παναγιώτου (Μηχανολόγος-Ηλεκτρολόγος Μηχανικός – πρ. πρόεδρος Συλλόγου Απεριτών Αττικής “Η Ομόνοια”) απαρίθμησε μέσω των διαθέσιμων βιβλιογραφικών πηγών τα κατορθώματα του μεγάλου Καρπάθιου άνδρα αναφορικά με την εθνική του δράση, ιχνηλάτησε τον άνθρωπο Χατζηλία Οικονόμου, ανέδειξε και δικαιολόγησε τις κακές του σχέσεις με τον τότε μητροπολίτη Νεόφυτο (αποκαλύπτοντας μάλιστα τη διαχρονική κόντρα της οικογένειας Οικονόμου με εκκλησιαστικούς παράγοντες του νησιού), ενώ στην παρουσίασή του το κοινό πληροφορήθηκε για την ύπαρξη εγγράφου που ενδεχομένως να βοηθήσει αρκετούς συμπατριώτες μας, διακόσια χρόνια αργότερα, αναφορικά με τις ρυθμίσεις του Κτηματολογίου στην Κάρπαθο.

Ο δεύτερος άξονας στον οποίον κινηθήκαμε αφορούσε άγνωστες πτυχές της προετοιμασίας του Αγώνα και πιο συγκεκριμένα τη δράση των Ελλήνων Διαφωτιστών, που ουσιαστικά αποτέλεσαν την πνευματική ατμομηχανή της Ελληνικής Επανάστασης.

Ο Κωνσταντίνος Ηροδότου, Μεταδιδακτορικός ερευνητής του Εργαστηρίου Πολιτικής Φιλοσοφίας στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, ανέπτυξε ομιλία με θέμα “Πατρική και Αδελφική Διδασκαλία: Η αντιπαράθεση Αδαμάντιου Κοραή και πατριάρχη Ιεροσολύμων Άνθιμου ”. Κατά τη διάρκεια της εισήγησής του παρουσιάστηκαν στο κοινό οι δύο κόσμοι ιδεών που συγκρούστηκαν στο κατώφλι της Ελληνικής Επανάστασης (εν προκειμένω στα 1798): Εκείνος των συντηρητικών κύκλων του ελλαδικού χώρου (στους οποίους συγκαταλεγόταν και η ανώτατη ιεραρχία της Εκκλησίας), που δεν επιθυμούσαν την αποτίναξη του Οθωμανικού ζυγού σε συνδυασμό με την έλευση των μηνυμάτων που έφερνε η Γαλλική Επανάσταση και εκείνος των Διαφωτιστών (Ελλήνων και μη), που προσδωκούσαν και μάχονταν για τα ακριβώς αντίθετα αποτελέσματα. Η διαμάχη αυτή αποκρυσταλλώνεται (ανάμεσα σε πολλά ακόμα κείμενα που έχουν διασωθεί) στην Πατρική Διδασκαλία που συγγράφει ο πατριάρχης Ιερολύμων Άνθιμος και στην απάντηση που του δίνει λίγους μήνες μετά, ο μεγάλος Έλληνας Αδαμάντιος Κοραής.

Αμέσως μετά τον λόγο πήρε ο δημοσιογράφος και εκδότης, Μηνάς Παπαγεωργίου, που ανέπτυξε ομιλία με θέμα “Η διαμάχη για το Κοσμολογικό μοντέλο και τη ζωή στο Σύμπαν κατά τα προεπαναστατικά χρόνια ”. Επρόκειτο για την παρουσίαση της εν πολλοίς άγνωστης ιδεολογικής προεπαναστατικής σύγκρουσης μεταξύ του πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως και των Ελλήνων Διαφωτιστών αναφορικά με την είσοδο των Φυσικών Επιστημών (Μαθηματικά, Φυσική, Χημεία και κυρίως Αστρονομία) στα προγράμματα σπουδών των Σχολών του ελλαδικού χώρου, η οποία για τους εν Ελλάδι συντηρητικούς κύκλους θεωρήθηκε ως εισβολή άθεων (!) ιδεών από τη Δύση. Η σύγκρουση αυτή, για την οποία χύθηκε πολύ μελάνι κατά την περίοδο 1750-1821, οδήγησε στην επιβολή μιας ανατολικής “Ιεράς Εξέτασης” (χαρακτηρισμός του ίδιου του Κοραή) στην Κωνσταντινούπολη, κατά την τριετία 1819-1821, που περιελάμβανε (σύμφωνα με τις διαθέσιμες βιβλιογραφικές πηγές) καύσεις βιβλίων, λογοκρισία των ιδεών, ακόμη και σχέδια απαγωγής Ελλήνων Διαφωτιστών από την Ευρώπη με σκοπό να παραδοθούν σιδηροδέσμιοι στον Σουλτάνο.

Με αυτόν τον τρόπο, η δεύτερη και η τρίτη ομιλία της εκδήλωσής μας, είχε ως κεντρικό στόχο την ανάδειξη μιας αθέατης πτυχής της προετοιμασίας του Αγώνα, που δεν αφορούσε σε μάχες, καριοφύλια και ηρωικούς θανάτους, αλλά στην απεγνωσμένη κραυγή των τότε Ελλήνων διανοητών για μια στροφή της ελληνικής Παιδείας, η οποία θα μπορούσε να παράξει διαφορετικής ποιότητας ανθρώπων που θα διεκδικούσαν την Ελευθερία τους, οικοδομώντας την Ελλάδα της επόμενης ημέρας.

Η πρώτη αυτή δημόσια δράση (σε επίπεδο εκπαιδευτικών ομιλιών) των Καρπαθίων Φίλων της Γνώσης, στέφθηκε από επιτυχία, μιας και την παρακολούθησαν περίπου 90 συμπατριώτες μας αλλά και επισκέπτες εκτός νησιού. Αριθμός ιδιαίτερα ικανοποιητικός, αν συνυπολογίσουμε τη χρονική στιγμή τέλεσής της, με δεκάδες φίλες και φίλους που δεν κατάφεραν να προσέλθουν εξαιτίας της επαγγελματικής τους δραστηριότητας στην καρδιά του θέρους. Παράλληλα, το feedback που πήραμε από όσους παρακολούθησαν τις ομιλίες ήταν εξαιρετικό.

Παρόλα αυτά επρόκειτο μόνο για την αρχή. Όπως τονίσαμε (και έχουμε τονίσει αρκετές φορές στις ανακοινώσεις μας), η συλλογικότητα αυτή ήρθε για να μείνει και για να αλλάξει τον πολιτιστικό χάρτη του νησιού. Όχι κατά τη διάρκεια του καλοκαριού, αλλά κυρίως τους χειμερινούς μήνες, όταν οι ρυθμοί πέφτουν και οι πνευματικές (και μη) διέξοδοι για τους ντόπιους κατοίκους του νησιού τείνουν στο μηδέν. Γι’ αυτό ζητάμε από τους συμπατριώτες μας να συντονιστούν στη σελίδα “Σύλλογος Καρπαθίων Φίλων της Γνώσης” στο facebook, ώστε να μένουν ενήμεροι για τις δράσεις μας.

Τέλος δεν θα μπορούσαμε να μην σταθούμε και σε ορισμένα ζητήματα που μας ενόχλησαν ή μας έκαναν τουλάχιστον να απορήσουμε το τελευταίο διάστημα. Να αναφέρουμε, λοιπόν, την ουσιαστικά αδιάφορη στάση των Τοπικών Αρχών για τη διενέργεια της μοναδικής ημερίδας για το 1821 στο νησί μας φέτος (με εξαίρεση τη στάση του προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου που διευκόλυνε σε σημαντικό βαθμό ορισμένες μίνιμουμ απαιτήσεις μας ως δημότες).

Επιπρόσθετα, δεν γίνεται να μην σταθούμε και στην αινιγματική “παραίνεση” της προέδρου του ΚΟΠΑΠ, η οποία σε email που ανταλλάξαμε στα μέσα Ιουλίου, αναφέρθηκε σε ορισμένες “παρατηρήσεις” μελών του ΚΟΠΑΠ ώστε η εκδήλωση να μην είναι… θρησκευτικού (!!) χαρακτήρα. Από τη μεριά μας, αφού ξεκαθαρίσαμε πώς η επερχόμενη εκδήλωσή μας είχε αυστηρά Ιστορικό χαρακτήρα, καλέσαμε την κα. Πρόεδρο να μας εξηγήσει τι θεωρεί η ίδια “εκδήλωση θρησκευτικού χαρακτήρα”. Πώς δηλαδή ορίζεται το περιεχόμενο μιας τέτοιας εκδήλωσης (στην οποία μάλιστα θα μπορούσε π.χ να συμμετάσχει μελλοντικά κάποιος/οι εγνωσμένης αξίας και ακαδημαϊκού επιπέδου ομιλητής/ές που διαμένει/ουν εκτός Καρπάθου) αλλά και τους λόγους για τους οποίους υπονόησε πώς τέτοιας κατηγορίας εκδηλώσεις απαγορεύονται (!!!) σε δημοτικό χώρο του νησιού μας, δημιουργώντας φυσικά και προηγούμενο για οποιασδήποτε μορφής και θεματικής (το τονίζουμε αυτό) παρόμοια εκδήλωση στο μέλλον. Ο καθένας και η κάθεμια αντιλαμβάνεται πώς το ανησυχητικό -για την ελεύθερη διακίνηση των ιδεών- αυτό περιστατικό δεν γίνεται να το περάσουμε στα ψιλά. Πρόκειται για ένα γεγονός πρωτοφανές, το οποίο εάν και εφόσον αποφασίζαμε να πάρει περαιτέρω δημοσιότητα σε μεγάλα ειδησεογραφικά Μέσα της χώρας μας, θα εξευτέλιζε δεδομένα το νησί μας στο πανελλήνιο για το πολιτισμικό επίπεδο των Αρχών του. Απάντηση στην τελευταία αυτή επιστολή μας δεν λάβαμε, όπως μάλλον ήταν αναμενόμενο, ενώ ταυτόχρονα αρκετά μέλη του ΚΟΠΑΠ στα οποία απευθυνθήκαμε δεν είχαν γνώση της όλης υπόθεσης! Στο μέλλον προσδωκούμε σε μία στενότερη συνεργασία με τις τοπικές Αρχές της Καρπάθου αναφορικά με τη διοργάνωση των δημόσιων δράσεις μας.

Και κάτι τελευταίο. Ο Σύλλογος κτίζει την εικόνα, το προφίλ και τη φιλοσοφία του μέσα από τις ανοικτές εκδηλώσεις του, το περιεχόμενό τους, αλλά και τον υγιή/γόνιμο διάλογο που αναπτύσσεται μεταξύ των παρευρισκομένων, αναδεικνύοντας τη σοβαρότητα του εγχειρήματος που έχει αναλάβει. Ειναι δεδομένο ότι “πορίσματα” καφενειακού τύπου (κυριολεκτικά και μεταφορικά) για τον χαρακτήρα της συλλογικότητάς μας δεν δύναται να εκληφθούν από κανέναν σώφρων άνθρωπο στα σοβαρά.

Ευχαριστούμε για ακόμα μία φορά όσες και όσους μας τίμησαν με την παρουσία τους στην πρώτη μας εκδήλωση και περιμένουμε ακόμα περισσότερους στις επόμενες. Τα καλύτερα έπονται!

Σύλλογος Καρπαθίων Φίλων της Γνώσης

Οι εκλογές της 12ης Αυγούστου

Την Πέμπτη 12 Αυγούστου ο Σύλλογος Καρπαθίων Φίλων της Γνώσης πραγματοποίησε τις πρώτες του εκλογές από τις οποίες προέκυψαν τα επτά μέλη του ΔΣ. Αυτά είναι αλφαβητικά οι: Παναγιώτης Αμανεζής, Νίκος Ιωαννίδης, Μανώλης Κοντονικόλας, Δέσποινα Νταργάκη, Μηνάς Παπαγεωργίου, Γιώργος Παππάς και Μηνάς Χαλκιάς.