Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προκήρυξε τρία δρομολόγια την εβδομάδα με ταχύπλοο πλοίο από Ρόδο προς Χάλκη-Κάρπαθο-Κάσο- Σητεία και επιστροφή  με προσέγγιση μια φορά  και στο Διαφάνι με μίσθωμα ανά δρομολόγιο 62.448 ευρώ  (χωρίς το ΦΠΑ ), για την περίοδο από 19 Απριλίου μέχρι 3 Οκτωβρίου και συνολικό  κόστος 5.575.000 ευρώ.

Την επαναδρομολόγηση του HIGHSPEED στην γραμμή είχαν  ζητήσει με κοινή επιστολή τους οι Δήμαρχοι Σητείας-Ρόδου-Καρπάθου-Κάσου και Χάλκης «για την αναβάθμιση του συγκεκριμένου δρομολογίου και για ανάπτυξη, πρόοδο και ανάπτυξη των σχέσων μεταξύ των τοπικών κοινωνιών».

Για την στήριξη του αιτήματος επικαλέστηκαν την περσινή εμπειρία και τα αποτελέσματα από τη  δρομολόγηση του ίδιου πλοίου  στην γραμμή που «καταδεικνύουν την αναγκαιότητα της» που όμως άλλα δείχνουν. Τον περασμένο Σεπτέμβρη που το συγκεκριμένο πλοίο εκτέλεσε τα ίδια δρομολόγια διακίνησε συνολικά μεταξύ  και των πέντε λιμανιών 3855 επιβάτες από τους οποίους το 40% προς και από Κάρπαθο.

ΠΗΓΑΔΙΑ ΚΑΡΠΑΘΟΣ! ΦΩΤΟ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΕΡΓΑΤΣΟΥΛΗΣ

Στην Κάρπαθο αποβιβάσθηκαν από Ρόδο 502 επιβάτες και 221 από Σητεία, διακινήθηκαν δηλαδή κατά μέσο όρο 45 επιβάτες από Ρόδο προς Κάρπαθο και  20 από Σητεία ανά δρομολόγιο.

Στο ίδιο διάστημα ο αριθμός των αποβιβασθέντων από το ΠΡΕΒΕΛΗΣ επιβατών μειώθηκε από 1934 τον Αύγουστο σε 270 τον Σεπτέμβριο, γεγονός που οδηγεί στο συμπέρασμα πως το όφελος για την Κάρπαθο ήταν μηδαμινό. Απλώς οι επιβάτες προτίμησαν όπως ήταν φυσικό το ταχύτερο HIGHSPEED που αναχωρούσε από Ρόδο κάθε Κυριακή και Πέμπτη λίγες ώρες μετά το ΠΡΕΒΕΛΗΣ ενώ την  Τετάρτη αναχωρούσε από Κάρπαθο για Ρόδο την ίδια μέρα με το ΠΡΕΒΕΛΗΣ και το BLUE STAR ΠΑΤΜΟΣ .

Αρκετοί έσπευσαν να πανηγυρίσουν για την επαναδρομολόγηση του ταχύπλοου στην γραμμή. Παράγοντας της Καρπάθου, όταν διατυπώσαμε την απορία γιατί δεν υποστηρίζουν την πρόταση για δρομολόγηση σύγχρονου πλοίου από Πειραιά, μας απάντησε ότι «εσείς εκεί στην Αττική πρέπει να ξυπνήσετε… Το μέλλον της Καρπάθου είναι η σύνδεσή της με ταχύπλοο με Ρόδο και Σητεία… για να εκμεταλλευτούμε τα εκατομμύρια τουρίστες που επισκέπτονται την Κρήτη και την Ρόδο» .

Στην παρατήρησή μας ότι με τα τρία δρομολόγια από Κρήτη και τέσσερα από Ρόδο με ένα πλοίο σαν το ΒLUE STAR PΑΤΜΟS, που έχει μεταφορική ικανότητα 2000 επιβατών, θα μπορούν να διακινούνται στην Κάρπαθο από Κρήτη και Ρόδο υπερδιπλάσιοι τουρίστες σε σχέση με το HIGHSPEED, που έχει μεταφορική ικανότητα 700 επιβατών, και παράλληλα να διοργανώνονται μονοήμερες εκδρομές  από την Κρήτη στην Κάρπαθο, απέφυγε να απαντήσει.

Από άλλους μάθαμε ότι οι διοργανωτές των εκδρομών προτιμούν τοπικά δρομολόγια για να ξεκινούν από την Σητεία ώρες που τους εξυπηρετούν γιατί τα πλοία που ξεκινούν από τον Πειραιά περνούν από την Σητεία πολύ πρωινές ώρες που δεν τους βολεύουν.

Από άλλους μάθαμε ότι οι διοργανωτές των εκδρομών προτιμούν τοπικά δρομολόγια για να ξεκινούν από την Σητεία ώρες που τους εξυπηρετούν γιατί τα πλοία που ξεκινούν από τον Πειραιά περνούν από την Σητεία πολύ πρωινές ώρες που δεν τους βολεύουν.

Εμείς οι «κοιμισμένοι» ονειρευόμαστε  δρομολόγια που θα μειώσουν κατά 50% την διάρκεια του ταξιδιού από τον Πειραιά και  θα αναβαθμίσουν συνολικά την ακτοπλοϊκή συγκοινωνία του νησιού μας  και θα ενισχύσουν τον εσωτερικό τουρισμό προσελκύοντας τουρίστες για πολυήμερες διακοπές όχι μόνο από την Κρήτη αλλά και από την Ηπειρωτική Ελλάδα.

Οι «ξύπνιοι» παράγοντες της Καρπάθου θέλουν μια Κάρπαθο δορυφόρο της Κρήτης και της Ρόδου και προσέλκυση τουριστών μιας ημέρας, που προφανώς εξυπηρετούν τα στενά προσωπικά τους συμφέροντα. Είναι οι ίδιοι που αντιδρούν στη μεταφορά της εμπορικής δραστηριότητας του λιμανιού στο Βρόντη και επέκταση του λιμανιού που θα επιτρέπει το πλεύρισμα κρουαζιερόπλοιων  και  προτιμούν να αποβιβάζονται από αυτά οι επιβάτες τους με βάρκες.

Ίσως ήταν ο ίδιος παράγοντας που έπεισε τον Δήμαρχο, αντί να επιμείνει στην ικανοποίηση του αιτήματος που είχε υποβάλει με το 7891/22.10.19 έγγραφό του με το οποίο ζητούσε πολυετή δρομολόγηση πλοίου 1ης κατηγορίας από Πειραιά, να στείλει άλλο έγγραφο με το οποίο ζητούσε τοπικά δρομολόγια μεταξύ Ρόδου και Σητείας, ακυρώνοντας το προηγούμενο αίτημά του.

Η ιστορία επαναλαμβάνεται για μια ακόμη φορά δείχνοντας πως είμαστε άξιοι της μοίρας και των αιτημάτων μας.

Το 2015 οι τοπικοί φορείς υπέβαλαν αίτημα στον τότε Υπουργό Ναυτιλίας κ. Δρίτσα για προσθήκη ενός δρομολογίου την εβδομάδα από Ρόδο προς Κάρπαθο που έγινε αποδεκτό.

Προτείναμε τότε στον Δήμαρχο πως ορθολογικότερο θα ήταν αντί της επέκτασης του δρομολογίου από Ρόδο να ζητηθεί όπως ένα (1) από τα τρία δρομολόγια του BLUE STAR 1  προς Ρόδο που εκτελείτο μέσω Θήρας- Κω, να εκτελείται τουλάχιστον το καλοκαίρι απ’ ευθείας από Θήρα-Κάρπαθο-Ρόδο και επιστροφή, ώστε ο συνολικός χρόνος ταξιδιού από Πειραιά στην Κάρπαθο να μειωθεί στις 11.5 ώρες.

Ο δήμαρχος αρνήθηκε την πρόταση λέγοντας πως «εμάς μας ενδιαφέρει η ενδοδωδεκανησιακή επικοινωνία».

Το επόμενο έτος με παρέμβαση του πολιτευτή Γιώργου Αναστασιάδη τροποποιήθηκε η προκήρυξη και δόθηκε η δυνατότητα εκτέλεσης του δρομολογίου της BLUE STAR εναλλακτικά είτε απευθείας από Σαντορίνη είτε μέσω Κω-Ρόδου.

Αντί όμως οι τοπικοί φορείς να πιέσουν για την εκτέλεση του δρομολογίου τουλάχιστον την θερινή περίοδο απευθείας από Σαντορίνη προς Κάσο-Κάρπαθο- Ρόδο, κατά την επίσκεψή του Υπουργού Ναυτιλίας κ. Κουρουμπλή στα νησιά μας τον Ιούνιο του 2017, ο μεν Δήμαρχος Καρπάθου ζήτησε την προκήρυξη τοπικών δρομολογίων από Λάρδο προς Καρπάθου και Κάσο, η δε Δήμαρχος Κάσου συχνότερη επικοινωνία με Κρήτη και την προέκταση του δρομολογίου της BLUE STAR από Ρόδο  και προς την Κάσο.

Ικανοποιώντας τα αιτήματα αυτά το Υπουργείο το 2018 προκήρυξε τρία τοπικά δρομολόγιά από Λάρδο προς Κάρπαθο και Κάσο, ένα Κάσο-Σητεία, τέσσερα  Κάσο-Κάρπαθος και παράλληλα τροποποίησε το δρομολόγιο του BLUE STAR, που έκτοτε και μέχρι το 2023 θα εκτελείται: «Ρόδος – Κάρπαθος – Κάσος – Ρόδος» αυξάνοντας κατά μιάμιση ώρα τη διάρκεια του ταξιδιού από Κάρπαθο προς Ρόδο-Πειραιά και αφαιρώντας από την προκήρυξη την δυνατότητα εκτέλεσης του δρομολογίου απευθείας από Σαντορίνη.

Φέτος θα διατεθούν συνολικά 15.814.166 ευρώ για την καλύτερη, υποτίθεται, εξυπηρέτηση των νησιών μας με το ταξίδι από Πειραιά προς Κάρπαθο  θα εξακολουθεί να διαρκεί 20-28 ώρες, όταν με 13-14 εκατομμύρια θα μπορούσε ένα πλοίο σαν BLUE STAR ΠΑΤΜΟΣ να εκτελεί τρία δρομολόγια από Πειραιά με διάρκεια ταξιδιού από Πειραιά από 11 ½ έως το πολύ 15 ώρες και ένα τοπικό Ρόδο – Ηράκλειο.

Εδώ και πέντε χρόνια μάταια προσπαθούμε να πείσουμε πως  είναι ανάγκη όλοι οι φορείς να συμφωνήσουν σε ένα πλέγμα δρομολογίων, που να εξυπηρετούν ικανοποιητικά τις ανάγκες θαλάσσιας επικοινωνίας τόσο με το Πειραιά όσο και με την Κρήτη και Ρόδο και να απαιτήσουμε την προκήρυξή τους για 12 χρόνια, με πλοίο 1ης κατηγορίας με τα χαρακτηριστικά του BLUE STAR ΠΑΤΜΟΣ που μπορεί να δένει με ασφάλεια και στο λιμάνι της Κάσου.

Το θέμα έθεσε  κατά την συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου της 17/2  ο επικεφαλής δημοτικής παράταξης ΑΠΕΚ κ. Χρ. Κατσάνης, αλλά ο Δήμαρχος αρνήθηκε να συζητήσει την πρόταση λέγοντας ότι ενημερώνεται από τον αντιπρόεδρο της BLUE STAR κ. Μιχάλη Σακέλλη.

Όμως  ο κ. Μιχ. Σακέλλης σε προ διμήνου συνέντευξή του αναφέρθηκε στην ανάγκη οι Καρπάθιοι να «απαιτήσουμε» καλύτερη συγκοινωνία για τα νησιά μας, όπως δικαιούμαστε, να διεκδικήσουμε την εκτέλεση δρομολογίων από Πειραιά, όπως περίπου αυτά που εκτελούνται  και σήμερα αλλά με γρήγορο πλοίο και επισήμανε πως δεν καταλαβαίνει την εμμονή με την Σητεία που μπορεί να είναι πιο κοντά στην Κάσο αλλά είναι μακριά από το Ηράκλειο και δεν επιτρέπει ανταπόκριση με τα πλοία της γραμμής  Πειραιά-Ηρακλείου.

Κάποιοι λένε πως η προσθήκη των τοπικών δρομολογίων δεν βλάπτει. Κάνουν λάθος. Οι πιστώσεις που διατίθενται  για τις άγονες γραμμές δεν είναι απεριόριστες.

Όταν λοιπόν διατίθενται 8 εκατομμύρια τον χρόνο για επιδότηση τοπικών δρομολογίων με τριετή σύμβαση, θα είναι αντικειμενικά δύσκολο να διατεθούν άλλα 13 εκατ. για την επιδότηση τριών επιπλέον δρομολογίων από Πειραιά με πλοίο 1ης κατηγορίας και  έτσι κινδυνεύουμε να μείνουμε με τα σημερινά απαράδεκτα δρομολόγια για πολλά ακόμη χρόνια.

Ωφελιμότερο  για την Κάρπαθο θα ήταν αντί των τριών τοπικών δρομολογίων από Ρόδο προς Σητεία του ΧΑΪΣΠΗΙΝΤ να επιδοτηθούν δύο δρομολόγια την εβδομάδα με άλλο πλοίο της BLUE STAR από Θήρα προς Σητεία – Κάσο- Κάρπαθο-(Διαφάνι) – Χάλκη – Ρόδο σε συνέχεια δρομολογίου από Πειραιά, τα οποία θα αναβάθμιζαν συνολικά την ακτοπλοϊκή εξυπηρέτηση του νησιού μας και θα συνέβαλλαν στην τόνωση της εσωτερικής τουριστικής κίνησης προς την Κάρπαθο και την Κάσο όχι μόνο από την Κρήτη και την Ρόδο αλλά και από την Αττική.

Τώρα βέβαια φτάσαμε στον Απρίλη  και είναι λίγο αργά. Τουλάχιστον όμως θα πρέπει να επιδιωχθεί το ταχύπλοο να έχει αφετηρία το Ηράκλειο, ώστε να είναι δυνατή η μετεπιβίβαση επιβατών προς και από τον Πειραιά.

Πριν ένα χρόνο σε σχετικό δημοσίευμά μας επισημαίναμε πως θα πρέπει να εκμεταλλευτούμε την ευτυχή συγκυρία της συμμετοχής Kαρπαθίων στην κυβέρνηση για πετύχουμε μακροπρόθεσμη βελτίωση της ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας της Καρπάθου .

Δυστυχώς και φέτος ξεκίνησε η διαδικασία για τον καθορισμό των δρομολογίων του 2022 χωρίς να έχει υποβληθεί από τους φορείς της Καρπάθου καμία πρόταση για βελτίωση τους.

Περιορίσθηκαν να ευχαριστήσουν τον Υπουργό για την δρομολόγηση του ταχυπλόου στην γραμμή Σητείας – Ρόδου, δίνοντας την εντύπωση πως δεν υπάρχει πρόβλημα με την ακτοπλοϊκή συγκοινωνία της Καρπάθου.

Όταν το δημοτικό συμβούλιο ασχολείται επί δυο και πλέον ώρες με τη δρομολόγηση λεωφορείου από τα Πηγάδια στο Νοσοκομείο και αρνείται  να συζητήσει την πρόταση για βελτίωση των ακτοπλοϊκών δρομολογίων τότε πράγματι είμαστε άξιοι της μοίρας και των επιλογών μας.

ΝΙΚΟΣ ΚΑΝΑΚΗΣ