Απάντηση του Δημάρχου Καρπάθου σε δημοσίευμα του Νίκου Κανάκη
Πρόσφατα ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός για την προμήθεια «συστήματος
εξοικονόμησης διασφάλισης  επάρκειας και βελτίωσης ποιότητας πόσιμου
νερού Δήμου Καρπάθου». Ανάδοχος αναδείχθηκε η «MACHINOR ΗΛΕΚΤΡΟΤΕΧΝΙΚΑ
ΕΡΓΑ ΚΑΙ ΠΡΟΪΟΝΤΑ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΙΑ» έναντι 3.234.515,97 €

Με την εγκατάσταση του συστήματος θα γίνει «ένα  μεγάλο βήμα για τον καθορισμό σωστών διαδικασιών για τον περιορισμό των διαρροών», με  στόχο την μείωση κατά 36% των καταγεγραμμένων ως πραγματικών απωλειών και 10% των φαινομένων διαρροών, με σημαντικό συνολικό οικονομικό  όφελος για τον Δήμο Καρπάθου.

Σημειώνεται πως η  πρόταση για την προμήθεια του συστήματος υποβλήθηκε  στα πλαίσια της πρόσκλησης του Υπουργείου Εσωτερικών  με Α.Π. 18334/10.05.2018 του Προγράμματος «ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ I» στον Άξονα Προτεραιότητας «Βελτίωση των υποδομών των δικτύων ύδρευσης» η οποία αφορούσε στη χρηματοδότηση των Δήμων και ΔΕΥΑ για την κατασκευή έργων και την προμήθεια εξοπλισμού με στόχο την εξασφάλιση επαρκούς ποσότητας και ποιότητας ύδατος για ανθρώπινη κατανάλωση.

Αφιάρτης, Κάρπαθος!Φωτό Δημήτρη Σπανού.

Θεωρούμε ως πολύ σημαντική παρέμβαση αυτό το έργο και για αυτό μας προκαλεί ιδιαίτερη εντύπωση η μακροσκελής παρέμβαση του κ. Νίκου Κανάκη με την οποία τροφοδοτεί ερωτήματα και αδικαιολόγητη καχυποψία. Ο Δήμαρχος Γιάννης Νισύριος και η Δημοτική Αρχή στο σύνολό της επιδιώκουν πάντα την πιο ολοκληρωμένη ενημέρωση των δημοτών για τα πάντα και την ύπαρξη απόλυτης διαφάνειας για τα έργα και την οικονομική διαχείριση. Δεν θα επιτρέψουν επίσης την υποβάθμιση σημαντικών παρεμβάσεων του Δήμου. Μ΄ αυτά δεν «παίζουν» και γι αυτό σημειώνουμε ορισμένες παρατηρήσεις και διευκρινήσεις για θέματα που μάλλον αγνοεί ο κ. Ν. Κανάκης.

Ορισμένες παρατηρήσεις λοιπόν με αφορμή τα όσα γράφονται στην επιστολή:

  1. Ας μην αναφέρονται λάθος στοιχεία για λόγους εντυπωσιασμού. Θα έπρεπε τουλάχιστον να αφαιρέσει από το κόστος τον Φ.Π.Α. που δεν επηρεάζει καν το έργο. Το έργο θα συμβασιοποιηθεί στα 2,6 εκατομμύρια περίπου, αρκετά λιγότερα από όσα αναφέρει, οπότε τουλάχιστον ας κάνει τις σωστές διαιρέσεις και ας βγάλει τα σωστά συμπεράσματα.
  2. Το συνολικό όφελος από το έργο περιλαμβάνει πολύ περισσότερα πράγματα από όσα αναφέρει και μάλλον του διαφεύγουν.  Αναφέρουμε ενδεικτικά την εξοικονόμηση καυσίμου από άσκοπες διπλές ή τριπλές μεταβάσεις σε κάθε σημείο που εμφανίζεται πρόβλημα (ξέρουμε ακριβώς την βλάβη και πηγαίνουμε μια και μόνο φορά με το σωστό ανταλλακτικό). Την σημαντικότατη μείωση στις ζημιές του εξοπλισμού π.χ. αντλίες των γεωτρήσεων.  Το γεγονός ότι θα γνωρίζουμε άμεσα ότι αδειάζει μια δεξαμενή και έχουμε χρόνο να αντιδράσουμε όταν ξεπεραστούν κάποια όρια που εμείς μπορούμε από το γραφείο κεντρικά να αλλάξουμε. Θα γνωρίζουμε άμεσα πότε έχει σπάσει ένας αγωγός μέσω αισθητηρίων που θα τοποθετηθούν, αν το νερό χλωριώνεται και σε ποιο βαθμό κ.λ.π.
  3. Δεν υπήρχαν έτοιμες μελέτες όταν άνοιξε το πρόγραμμα ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ. Το πρόγραμμα αναφερόταν σε ώριμες μελέτες και θα τηρείτο σειρά προτεραιότητας (τα χρήματα δεν ήταν αρκετά για να χρηματοδοτηθεί κάθε πρόταση από την επικράτεια), οπότε μια πρόταση τηλεμετρίας μπορούσε να συνταχθεί πάρα πολύ γρήγορα σε σχέση π.χ. με μια μελέτη για δίκτυα ύδρευσης με αφαλατώσεις κλπ. Οι σοβαρές μελέτες αυτές από γενική εμπειρία διαρκούν περίπου 3 μήνες και έχουν και πολύ σημαντικό κόστος (κάποιες φθάνουν και τις 150-200.000 €). Αν επιλεγόταν κάποιο άλλο αντικείμενο η μελέτη του και μόνο θα ήταν η αιτία να μην υποβληθεί καν πρόταση.
  4. Το έργο το οποίο επικαλείται αφορά την δεύτερη επέκταση στην Λάρισα – είχε γίνει αρχικά ένα έργο περίπου 15 χρόνια πριν, επεκτάθηκε με δεύτερο έργο πριν περίπου από 7 χρόνια και αυτή είναι η τρίτη επέκταση ! Το συνολικό έργο θα έχει κάτι λιγότερο από 100 σταθμούς (το έργο της Καρπάθου θα έχει 94) και η συνολική επένδυση θα ξεπεράσει τα 4.000.000 € (χωρίς το Φ.Π.Α. πάντα !). Στην Λάρισα επίσης γνωρίζουμε όλοι οι καλοπροαίρετοι ότι οι εγκαταστάσεις αφορούν τον γνωστό θεσσαλικό κάμπο, οπότε μιλάμε σχεδόν αποκλειστικά για πεδιάδα οπότε και οι επικοινωνίες είναι πολύ πιο εύκολες από ότι στην Κάρπαθο.
  5. Το πρόγραμμα χρηματοδότησε την συγκεκριμένη πρόταση τηλεμετρίας. Υποβάλλεις μια μελέτη και αυτή εγκρίνεται ή όχι. Δεν μπορείς να αιτηθείς χρήματα για μια δράση και να τα χρησιμοποιήσεις για άλλο σκοπό ! Μπορείς προφανώς παρόλο που σου εγκρίθηκε το ποσό να μην το λάβεις, να κάνεις άλλη μελέτη για άλλο θέμα, να την στείλεις στο υπουργείο και σε άλλη χρηματοδότηση στο μέλλον (αν και όποτε αυτή βγει…) να κάνεις την άλλη δράση που επιθυμείς.
  6. Σε κάποια έργα το μέσο κόστος ανά σταθμό φθάνει και τις 40-45.000€, οπότε έστω και η άστοχη διαίρεση που κάνει δείχνει ότι η τιμή είναι πολύ χαμηλή.
  7. Η χρηματοδότηση θα γίνει με μηδενικό κόστος για τον Δήμο, αφού καλύπτεται 100% μέχρι και το Φ.Π.Α. Η χρήση της χρηματοδότησης δεν εμποδίζει τον Δήμο να ετοιμάσει μελέτες και να υποβάλλει αιτήματα για χρηματοδότηση όποτε υπάρξει αυτή η δυνατότητα. Χρηματοδοτικά προγράμματα βγαίνουν συνεχώς και από διάφορες πηγές (ΕΣΠΑ, ΠΔΕ, περιφέρεια, ΕΟΧ κλπ.). Υπάρχουν Δήμοι (π.χ. Τρίκαλα, Ρόδος, Φυλή, Λάρισα κλπ.) που μπορεί να εκτελούν μέχρι και 3-4 έργα ταυτοχρόνως. Είχαν ετοιμάσει τις μελέτες τους, βγήκε η χρηματοδότηση, έκαναν το αίτημα τους και προχωρήσανε. Εάν έχουν οι Δήμοι την ετοιμότητα δια των μελετών τους, αλλά και την ικανότητα να τρέχουν 3-4 έργα ταυτόχρονα (έλλειψη προσωπικού κλπ.) το κράτος δεν βάζει κάποιο περιορισμό στον «ΦΙΛΟΔΗΜΟ».
  8. Όταν μιλάμε για «οικονομία στο ηλεκτρικό ρεύμα» πρέπει να ξέρουμε ότι σήμερα ξοδεύουμε 100 και αύριο θα ξοδεύουμε 80. Αυτός που έκανε τότε την εγκατάσταση, φρόντισε να βάλει και μετρητή ενέργειας ;    Έβαλε συστήματα προστασίας της αντλίας (έλλειψη φάσης, διαδοχή φάσης, υπέρταση, υπερένταση κλπ.) ;   Πόσες φορές έχουν καεί οι εν λόγω αντλίες ;   Πόσες φορές έχουν μείνει από νερό οι δεξαμενές που τροφοδοτούνται από τέτοια συστήματα ή πόσες φορές έχουν υπερχειλίσει ;
  9. Αυτό χωρίς την εγκατάσταση πιστοποιημένων μετρητικών διατάξεων για την ενέργεια δεν μπορεί να επιτευχθεί. Τα συστήματα τηλεδιαχείρισης κάνουν ακριβώς αυτό – ελέγχουν και καταγράφουν καθ’ όλη την διάρκεια της ημέρας και της νύχτας τις εγκαταστάσεις και με τα αυτόνομα συστήματα που διαθέτουν χειρίζονται τον εξοπλισμό με τέτοιο τρόπο που διασφαλίζεται η ύπαρξη της απαραίτητης ποσότητας και ποιότητας του πόσιμου νερού, προστατεύοντας τον εξοπλισμό που είναι επιφορτισμένος με την δουλειά αυτή.
  10. Η ευρωπαϊκή ένωση χρηματοδοτεί έργα και όχι ιδιοκατασκευές !!! Τα υλικά που χρησιμοποιούνται στα έργα των τηλεμετριών είναι βιομηχανικά προϊόντα επώνυμων οίκων, με όλα τα πιστοποιητικά που απαιτούνται για τον σκοπό που θα χρησιμοποιηθούν !! Οι τηλεμετρίες δεν είναι κάτι το καινούργιο, ακόμα και στην Ελλάδα. Τα πρώτα έργα (ΕΥΔΑΠ, Χανιά, Λάρισα κλπ.) έχουν υλοποιηθεί πριν από περίπου 30 χρόνια. Στην τρέχουσα πρόσκληση μαζί με τα έργα που χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ θα υλοποιηθούν περίπου 100 νέες τηλεμετρίες και θα προστεθούν στις περίπου 50 τηλεμετρίες που ήδη λειτουργούν σήμερα.Η Ευρώπη διέγνωσε την αναγκαιότητα εδώ και δεκαετίες γι’ αυτό και προχωρά στην πλήρη χρηματοδότηση τέτοιων δράσεων. Προφανώς, αν κάποιος δεν την θέλει την χρηματοδότηση και δεν καταλαβαίνει τα οφέλη από μια τηλεμετρία, μπορεί από ιδίους πόρους να προβεί σε επεμβάσεις που αυτός κρίνει. Χρηματοδότηση όμως για τεχνολογίες και λογικές πού ίσχυαν την δεκαετία του 1970 δεν υπάρχει.
  11. Ο διαγωνισμός διεξήχθη με τον Ν. 4412. Μετά την υπογραφή της σύμβασης με τον Ανάδοχο υπάρχει το στάδιο που ονομάζεται «Μελέτη εφαρμογής». Στο στάδιο αυτό γίνεται επιτόπου επίσκεψη και καταγράφεται σε κάθε λεπτομέρεια η υφιστάμενη κατάσταση και εάν υπάρχουν θέματα όπως αυτά που περιγράφηκαν τότε τα υλικά του εν λόγω σταθμού τα παραδίδει ο Ανάδοχος στην αποθήκη της υπηρεσίας για χρήση στο μέλλον.
  12. Τα «εναλλακτικά συστήματα», οι ιδιοκατασκευές που εφαρμόζονταν μέχρι τώρα δεν χρηματοδοτούνται ! Η μελέτη εγκρίθηκε από την οικονομική επιτροπή του Δήμου, εγκρίθηκε από τον χρηματοδότη στον «ΦΙΛΟΔΗΜΟ», βγήκε σε διαγωνιστική διαδικασία σε διεθνή μειοδοτικό διαγωνισμό, δεν υπήρξαν ενστάσεις επί των τευχών διακήρυξης από κανέναν διαγωνιζόμενο ή μη (αφού οι προδιαγραφές είναι ανοικτές σε τεχνολογίες αυτού του είδους – προγραμματιζόμενοι λογικοί ελεγκτές κλπ.). Η λεπτομερής περιγραφή του φυσικού αντικειμένου είναι δείγμα διαφάνειας. Νωρίτερα o  ίδιος κύριος είχε επικαλεστεί ότι δεν έγινε η μελέτη σωστά…. Προφανώς υπάρχει    σύγχυση….
  13. Δεν υπήρχε χρόνος – προκαταρκτική μελέτη και κατόπιν μελέτη για άλλο θέμα θα ήταν πάρα πολύ χρονοβόρο και θα είχαν παρέλθει οι ημερομηνίες για την υποβολή στον «ΦΙΛΟΔΗΜΟ».Ο χρηματοδότης καλύπτει το κόστος της προμήθειας και η υπηρεσία είτε το συντηρεί μόνο της εφόσον μπορεί και το επιθυμεί είτε το αναθέτει σε τρίτους.
  14. Πλήρεις σταθμοί ελέγχου τοποθετούνται για να υπάρχει ομοιογένεια στην λύση (ενιαία τεχνική λύση που θα εξοικονομήσει μελλοντικά σημαντικό αριθμό ανταλλακτικών, εκπαίδευση και εξοικείωση προσωπικού σε έναν τύπο τεχνολογίας).Έχουν εξηγηθεί πιο πάνω τα οφέλη της τηλεμετρίας και γιατί τα χρησιμοποιούν οι υπηρεσίες και τα χρηματοδοτεί η Ε.Ε. εδώ και δεκαετίες.

Αυτές είναι κάποιες απαντήσεις στα όσα ανακριβή αναφέρονται στην επιστολή του κ. Ν. Κανάκη. Αν χρειαστεί θα επανέλθουμε. Δεν δεχόμαστε να υπάρχει κανένα ίχνος που να επιτρέπει την εύκολη και ανεύθυνη φημολογία και τους χαρακτηρισμούς περί σκανδάλων και άλλων απαράδεκτων λεγομένων. Εργαζόμαστε καθημερινά, σκληρά, με σχέδιο, αποτελεσματικότητα, και  πλήρη διαφάνεια για να ανέβει η Κάρπαθος εκεί που της αξίζει και εκεί που ο κάθε Καρπάθιος, απανταχού της γης  ονειρεύεται να δει το αγαπημένο μας νησί.

Κάρπαθος   31  Ιανουαρίου   2020

Ο   Δήμαρχος   Καρπάθου
Ιωάννης   Θεμ.   Νισύριος