Αγαπητοί συμπατριώτες θεωρώ υποχρέωση μου να επανέλθω στο ιδιαίτερα κρίσιμο θέμα των Δασικών Χαρτών και τις σοβαρότατες επιπτώσεις τους.

Ιδιαίτερα μετά την υποτιθέμενη «αναμόρφωση» τους. Η οποία μόνο αναμόρφωση δεν ήταν.

Υπενθυμίζω ότι πριν από ένα περίπου έτος αναρτήθηκαν οι περίφημοι δασικοί χάρτες, οι οποίοι εκτός από παράνομοι ήταν, κατά γενική ομολογία ακόμη και των αρμόδιων κρατικών υπηρεσιών και αρμοδίων Κυβερνητικών παραγόντων, παντελώς ανακριβείς.

Μόνη δυνατή και σοβαρή λύση ήταν η άμεση απόσυρση τους και η σύνταξη νέας μελέτης ώστε να συνταχθούν ακριβείς και αξιόπιστοι Δασικοί Χάρτες, οι οποίοι θα απεικόνιζαν την πραγματικότητα. Τους οποίους έχει πραγματικά ανάγκη ο τόπος.

Μπροστά στην δίκαιη οργή των πολιτών η Κυβέρνηση αναγκάσθηκε να υποχωρήσει προς στιγμή, υποσχόμενη «πλήρη αναμόρφωση των» και «οριζόντια διόρθωση των σφαλμάτων».

Υπενθυμίζω ενδεικτικό απόσπασμα των σχετικών δηλώσεων του αρμόδιου Υφυπουργού Περιβάλλοντος Γεωργίου Αμυρά τον Απρίλιο του 2021:

«Είμαστε έτοιμοι να δώσουμε λύσεις στο ζήτημα των δασικών χαρτών. Το δόγμα αλλάζει. Το κράτος και η δημόσια διοίκηση οριζοντίως θα διορθώσει τα σφάλματα,  ώστε ο πολίτης πλέον να αντιλαμβάνεται ότι το κράτος τον υπολογίζει και τον θεωρεί ως το ιερό δισκοπότηρο αυτής της εθνικής προσπάθειας».

Θα ανέμενε κανείς ότι μετά τις άνω πανηγυρικές δηλώσεις θα γινόταν κάποια τουλάχιστον στοιχειωδώς σοβαρή αναμόρφωση των χαρτών, ώστε να μην είναι τόσο προκλητικά ανακριβείς.

Και, όμως, ούτε αυτό συνέβη.

Οι «αναμορφωμένοι» δασικοί χάρτες της Καρπάθου είναι το ίδιο ανακριβείς και παράνομοι όπως και αυτοί που φέρεται ότι διορθώθηκαν. Εν γνώσει των συντακτών τους αλλά και των αρμόδιων οργάνων του Κράτους. Ούτε το 1% των ανακριβειών δεν διορθώθηκε. Ούτε ήταν δυνατόν εκ των πραγμάτων να διορθωθεί λόγω της παντελούς ανακρίβειας των και μάλιστα σε σύντομο χρονικό διάστημα με πλήρη έλλειψη υποδομών.

Αντί να πράξουν το αυτονόητο (δηλαδή να τους αποσύρουν και να τους αναμορφώσουν πλήρως), δεν δίστασαν να τους αναρτήσουν, καλώντας τους πολίτες να προβάλλουν αντιρρήσεις για την «διόρθωση» των. Ζητώντας από αυτούς να επωμισθούν το κόστος και την ευθύνη της διόρθωσης των «λαθών» του Κράτους. 

Και μάλιστα μέσα στις ασφυκτικές προθεσμίες που ορίζονται στην υπ’ αρ. πρωτ. 4359/3-2-2022 Πράξη Τροποποίησης του κυρωμένου δασικού χάρτη της Διευθύντριας Δασών Δωδεκανήσου, δηλαδή μέχρι τις 04-04-2022 για τους κατοίκους εσωτερικού και στις 26-04-2022 για τους κατοίκους εξωτερικού.

Είναι ποτέ δυνατόν στην νομική προθεσμία των 105 ημερών (ή 12ο ημερών για τους κατοίκους εξωτερικού) να μπορέσουν οι πολίτες να συγκεντρώσουν τα στοιχεία για την άσκηση των δικαιωμάτων τους;

Χωρίς να προβλέπεται καμιά αναστολή για λόγους ανωτέρας βίας, όπως π.χ ασθένεια, θάνατος κλπ.

Σημειώνω ότι για το παρόμοιο θέμα της διαδικασίας του κτηματολογίου προβλέπεται χρονικό διάστημα οκτώ (8) και πλέον ετών για τις διορθώσεις.

Όταν, μάλιστα, η πραγματική ανάρτηση των «αναμορφωμένων» δασικών χαρτών στην ιστοσελίδα του Κτηματολογίου -από την οποία θα μπορούσαν οι πολίτες να λάβουν γνώση του περιεχομένου τους ώστε να έχουν την δυνατότητα να ασκήσουν τα δικαιώματα τους- δεν έγινε με την ανάρτηση της άνω Πράξης στη Διαύγεια στις 03-02-2022 αλλά ένα μήνα αργότερα στις 04-03-2022.

Και με τρόπο που δεν ήταν δυνατόν να γίνει αντιληπτός στους πολίτες αφού οι «αναμορφωμένοι» Δασικοί Χάρτες αναρτήθηκαν στη θέση των δασικών χαρτών του 2021 χωρίς να υπάρχει σχετική ένδειξη.

Και μάλιστα σε μια περίοδο που, λόγω covid αλλά και άλλων γνωστών σε όλους προβλημάτων, το κράτος υπολειτουργεί;

Αλλά και αν ακόμη λειτουργούσε σωστά, πού θα βρεθούν οι συγκεκριμένοι επαγγελματίες (δασολόγοι, πολιτικοί μηχανικοί κλπ) για να τους συνδράμουν;

Δεν γνωρίζουν ότι ουδείς δασολόγος στα Δωδεκάνησα  αναλαμβάνει πλέον νέες υποθέσεις λόγω έλλειψης χρόνου;

Που θα απευθυνθούν οι συμπολίτες μας αυτοί;

Θα χάσουν τα δικαιώματα τους; Δεν το σκέφθηκε κανένας αυτό;

Δηλαδή, εκτός της ανακριβείας, υπάρχει και ουσιαστική παρεμπόδιση  της δυνατότητας προβολής αντιρρήσεων με τον ορισμό απαγορευτικών προθεσμιών για την άσκηση αντιρρήσεων για την συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών.

Και το ερώτημα που τίθεται είναι απλό:

Αυτές είναι οι οριζόντιες διορθώσεις των σφαλμάτων ώστε ο πολίτης να θεωρεί ότι «το κράτος τον υπολογίζει ως ιερό δισκοπότηρο»;

Ο πιο επιεικής χαρακτηρισμός είναι ότι οι «αναμορφωμένοι» δασικοί χάρτες αλλά και ο τρόπος ανάρτησης τους συνιστούν λεηλασία της ιδιωτικής περιουσίας των πολιτών εν καιρώ ειρήνης.

Όποιος δεν καταφέρει να ασκήσει αντιρρήσεις μέσα στις ασφυκτικές προθεσμίες χάνει την περιουσία του η οποία μεταβάλλεται σε δάσος.

Με αμάχητο τεκμήριο. Ακόμα και αν είναι δάσος  με ελιές εκατό ετών ή με αμπέλια. Ακόμα και αν αναγνωρισθεί η κυριότητά του στο δάσος, θα υπόκειται στο συνεχή έλεγχο της Δασικής Υπηρεσίας για κάθε ενέργεια του. Και για να κλαδέψει τα δένδρα του.

Ουδεμία αιτιολογία δόθηκε από κάποιο «αρμόδιο» για τους λόγους εμμονής σ’ αυτούς τους κατά γενική ομολογία παντελώς ανακριβείς «δασικούς χάρτες». Γιατί προφανώς δεν υπάρχει.

Εμμονή η οποία συνιστά πλήρη περιφρόνηση των πολιτών οι οποίοι, στην κορύφωση της πανδημίας και μέσα στην οικονομική κρίση, με τα τύμπανα του πολέμου να ηχούν, καλούνται να παραμελήσουν όλες τις βιοποριστικές τους δραστηριότητες για να υπερασπίσουν τις ιδιοκτησίες τους από τη δήμευση, απευθυνόμενοι σε μηχανικούς, δικηγόρους, δασολόγους κλπ.

Με μοναδικό λόγο το γεγονός ότι το Κράτος χαρακτήρισε, εντελώς αυθαίρετα και άδικα, τις ιδιοκτησίες τους ως δασικές, χωρίς να είναι.

Ενώ ταυτόχρονα τους στερεί ουσιαστικά το δικαίωμα υπεράσπισης με τις απαγορευτικές προθεσμίες προβολής αντιρρήσεων και το δυσβάστακτο οικονομικό κόστος υποστήριξης των.

Ιδιαίτερα τους οικονομικά ασθενέστερους συμπολίτες μας. Θέλουν να τους αναγκάσουν να εγκαταλείψουν τη γη τους;

Συνάδει η συμπεριφορά αυτή σε ένα κράτος που θέλει να θεωρείται Ευρωπαϊκό;

Συνιστά ακόμη βαρύτατη προσβολή της αξιοπρέπειας όλων των Καρπαθίων.

Θέλω να υπενθυμίσω σε όλους αυτούς που δημιούργησαν ή ανέχθηκαν το ανοσιούργημα των συγκεκριμένων «Δασικών Χαρτών» την αγάπη των Καρπάθιων και ειδικά των ομογενών μας για την πατρογονική τους γη.

Και την συναισθηματική σύνδεση τους με αυτή.

Αυτήν την γη την οποία υπερασπίστηκαν έναντι οποιουδήποτε καταπατητή ή κατακτητή, αδιαφορώντας για το οποιοδήποτε κόστος ή θυσία.

Γιατί τη θεωρούν αναπόσπαστο τμήμα του εαυτού τους και της οικογένειας τους, όποια και αν είναι η οικονομική της αξία.

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

Λόγω της πλήρους ανακριβείας και αναξιοπιστίας των Δασικών Χαρτών είναι αδύνατη η οποιαδήποτε προσπάθεια βελτιώσεως τους.

Είναι επιτακτική η ανάγκη της άμεσης απόσυρσης των. Αποτελεί στοιχειώδη πράξη πρόνοιας και ελάχιστης ευαισθησίας.

Η μόνη δυνατή λύση είναι η σύνταξη νέας μελέτης με ουσιαστική αυτοψία του χώρου και διαβούλευση ώστε να συνταχθούν ακριβείς και αξιόπιστοι Δασικοί Χάρτες οι οποίοι θα απεικονίζουν την πραγματικότητα.

Στην οποία (νέα μελέτη) θα ληφθούν υπ’ όψιν όλα τα διαθέσιμα στοιχεία και κυρίως οι  Ιταλικοί Δασικοί Χάρτες, τους οποίους αγνόησαν για άγνωστους λόγους οι συντάκτες των ανακριβών δασικών χαρτών. Οι οποίοι έπρεπε να ληφθούν υποχρεωτικά υπ’ όψιν λόγω έλλειψης αεροφωτογραφιών του 1945 στα Δωδεκάνησα.

Η πατρίδα μας έχει ανάγκη, ως αναπτυξιακό εργαλείο ακριβείς Δασικούς Χάρτες  και όχι το έκτρωμα που παρουσίασαν ως «Δασικούς Χάρτες» και μάλιστα «αναμορφωμένους».

Σε κάθε περίπτωση, εφόσον δεν πρυτανεύσει  η λογική της αναμόρφωσης των δασικών χαρτών, θεωρώ αυτονόητο ότι θα δοθεί μεγάλη παράταση της προθεσμίας ώστε να υπάρξει πραγματική δυνατότητα σε όλους πολίτες να ασκήσουν τα δικαιώματα τους.

Και ιδιαίτερα  οι ομογενείς μας. Η παράταση αυτή δεν συνιστά χάρη ή δικαίωση των αμελών συμπολιτών μας -τέτοια αμέλεια δεν υπήρξε- αλλά αυτονόητη υποχρέωση της πολιτείας, αν θέλει να διαφυλάξει έστω και στοιχειωδώς το ουσιαστικό δικαίωμα προσφυγής στη δικαιοσύνη αλλά και τις στοιχειώδεις αρχές της νομιμότητας, της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης  του πολίτη και της διαφάνειας που πρέπει να διέπουν ένα σύγχρονο ευρωπαϊκό κράτος.

Ανεξάρτητα από τα ανωτέρω, είναι αυτονόητο ότι οι πολίτες πρέπει να επιδιώξουν την προστασία των δικαιωμάτων τους με κάθε νόμιμο τρόπο

Αθήνα, Μάρτιος 2022

Μιχαήλ Λ. Κοσμάς