Αγαπητή μου «Καρπαθιακή»,

Όπως γνωρίζετε, είμαι ένας από τους δέκα (10) πολίτες της Τοπικής Κοινότητας Απερίου, που στις 26 Δεκεμβρίου 2021 υπέβαλαν Επιστολή Διαμαρτυρίας προς τον κ. Δήμαρχο Καρπάθου, τους κ.κ. Δημοτικούς Συμβούλους Καρπάθου, την Επιτροπή Σύλληψης Ανεπιτήρητων Παραγωγικών Ζώων Δήμου Καρπάθου, την κ. Έπαρχο Καρπάθου – Ηρωικής Νήσου Κάσου και το Τμήμα Αγροτικής Οικονομίας Καρπάθου της Γενικής Δ/νσης Περιφερειακής Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής.

ΜΑΝΟΣ Ι. ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ

Με την εν λόγω επιστολή οι ανωτέρω φορείς εκλήθησαν να αναλάβουν στο εξής αποτελεσματικά τις νόμιμες ευθύνες τους και να διασφαλίσουν την προστασία των ιδιοκτησιών, του οικογενειακού ασύλου και της σωματικής ακεραιότητας των κατοίκων της Τ.Κ. Απερίου, λαμβάνοντας όλα τα προσήκοντα μέτρα για την επίλυση του προβλήματος της ανεπιτήρητης βόσκησης, χωρίς άλλη καθυστέρηση.

Παράλληλα τα πραγματικά δεδομένα της παραπάνω Επιστολής μας γνωστοποιήθηκαν επισήμως:

α) στο Αυτοτελές Τμήμα Εσωτερικού Ελέγχου της Αποκεντρωμένης Διοικήσεως Αιγαίου, καθώς και

β) στον αρμόδιο Εισαγγελέα Πρωτοδικών Ρόδου, προς αναζήτηση και απόδοση των έως σήμερα πειθαρχικών και ποινικών αντιστοίχως ευθυνών παντός υπευθύνου αρμοδίου προσώπου.

Οι φορείς, προς τους οποίους απευθύναμε την παραπάνω Επιστολή Διαμαρτυρίας, επιδόθηκαν με τις «απαντήσεις» τους σε ένα απαράδεκτο παιγνίδι εντυπώσεων, αποποίησης και μετακύλησης ευθυνών μεταξύ τους.

Ειδικότερα ο Δήμος Καρπάθου, δια του γεωπόνου του Γιάννη Λαχανά, στην «απάντηση» του, την οποία δεν είχε καν την ευαισθησία να μας την στείλει απευθείας, παρά τη δημοσίευσε μόνο στα καρπαθιακά ΜΜΕ, αφού παραδέχεται, ότι είναι πράγματι αρμόδιος και υπεύθυνος για τη περισυλλογή, εκποίηση, σφαγή ανεπιτήρητων παραγωγικών ζώων (νόμος 4056/2012 , άρθρο 17), στη συνέχεια προσπαθεί ν’ αποσείσει τις ευθύνες του, γιατί δεν κατάφερε τόσα χρόνια να κάνει αυτά που επιτάσσει η νομοθεσία.

Πραγματικά προκαλεί τη νοημοσύνη μας η δικαιολογία, ότι στον καιρό της οικονομικής κρίσης και ανέχειας δεν ενδιαφέρθηκε κανένας για τη συγκρότηση «συνεργείου» περισυλλογής των ανεπιτήρητων ζώων και ότι οι «15 Κρητικοί» που επικοινώνησαν με την Υπηρεσία του Δήμου ανέφεραν σαν λόγο του μη ενδιαφέροντος τους τη φράση «Δεν θα έλθω να τσακωθούμε με τους Καρπάθιους κτηνοτρόφους»…

Μα αφού τα ανεπιτήρητα ζώα δεν έφεραν ενώτια, όπως λέει ο ίδιος ο κ. Λαχανάς στην απάντηση του, και επομένως δεν είχαν ιδιοκτήτη, γιατί θα τσακωνόντουσαν οι Κρητικοί με τον ιδιοκτήτη τους;

Και πως οι Κρητικοί, που κάνουν αυτή τη δουλειά στην Κρήτη, χωρίς να φοβούνται κανένα ιδιοκτήτη, στην Κάρπαθο δεν ενδιαφέρθηκαν να την κάνουν;

Κατά τα άλλα στο Δήμο φταίει το νομοθετικό πλαίσιο και γι αυτό, όπως λέει ο κ. Λαχανάς στην απάντηση του, «έστειλαν επιστολές με προτάσεις ώστε να αλλάξει το νομοθετικό πλαίσιο και να επιλυθεί το πρόβλημα»…

Μα το νομοθετικό πλαίσιο άλλαξε μόλις το 2020 και με το άρθρο 38 του ν. 4760/20 δόθηκε η αρμοδιότητα να επιβάλλεται από τις αρμόδιες υπηρεσίες της Ελληνικής Αστυνομίας ή από τις Διευθύνσεις Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής (Δ.Α.Ο.Κ.) των κατά τόπους Περιφερειών, διοικητικό πρόστιμο σε ιδιοκτήτη ζώου που προκάλεσε αγροτικές φθορές.

Βέβαια δεν μπορούμε να μη σχολιάσουμε την αυταρέσκεια του Δήμου μας, ότι δήθεν η εν λόγω τροποποίηση του νομοθετικού πλαισίου προήλθε «μετά από αλλεπάλληλες επιστολές προς τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης (11-09-20 και 15-09-20)», όπως λέει ο κ. Λαχανάς….

Μακάρι να είχε τέτοια δύναμη ο Δήμος μας.

Όμως, πώς να τον πιστέψουμε, όταν ο ίδιος ο κ. Λαχανάς σε συνέντευξη του στις 22 Ιουνίου 2021 στα «Καρπαθιακά Νέα» λέει, ότι «Δεν μπορεί να εφαρμοστεί ο νόμος από την αστυνομία και την Αγροτ. Ανάπτυξη της Περιφέρειας, διότι τα ζώα ΔΕΝ έχουν ενώτια και έτσι δεν ταυτοποιούνται»;

Πρότεινε, δηλαδή, μια τροποποίηση του νομοθετικού πλαισίου, που δεν μπορούσε να εφαρμοστεί στην Κάρπαθο;

Γιατί, αντί να προτείνει ανεφάρμοστες τροποποιήσεις του νομοθετικού πλαισίου, δεν έκανε το απλούστερο, να ζητήσει δηλαδή από την αρμόδια κτηνιατρική υπηρεσία της Περιφερειακής Ενότητας Καρπάθου – Ηρωικής Νήσου Κάσου να εφαρμόσει τα προβλεπόμενα από τα άρθρα 6 και 11 της υπ’ αριθ. 263493/27.07.2004 (ΦΕΚ Β’ 1253) Απόφασης των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (όπως ισχύει σήμερα κατόπιν τροποποίησης με την υπ’ αριθ. 1952/92114/04.09.2017 – ΦΕΚ Β’ 3190), η οποία εξεδόθη σε εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΚ) 21/2004 του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που υποχρεώνει τους κτηνοτρόφους να τοποθετούν ενώτια στα ζώα τους;

Μήπως λοιπὸν ο Δήμος Καρπάθου προτείνει τροποποιήσεις του νομοθετικού πλαισίου, για να έχει άλλοθι, που δεν εφαρμόζει ο ίδιος όσα προβλέπονται από το άρθρο 17 του ν. 4056/2012 για τη περισυλλογή, εκποίηση, σφαγή ανεπιτήρητων παραγωγικών ζώων, τα οποία σημειωτέον εφαρμόζονται ανεξαρτήτως αν τα ζώα φέρουν ή όχι ενώτια;

Αλλά εκεί ο κ. Λαχανάς χρησιμοποιεί σαν άλλοθι την ανυπαρξία ενδιαφέροντος, όπως αναφέρουμε παραπάνω, Καρπάθιων και Κρητικών για τη συγκρότηση «συνεργείων» για τη περισυλλογή των δυστυχών ανεπιτήρητων ζώων…

Φαύλος κύκλος, δηλαδή, της περιβόητης ελληνικής γραφειοκρατίας, που έτσι βρίσκει πάντα τον τρόπο να μην εφαρμόζει τους νόμους, που ψηφίζει η Ελληνική Βουλή…

Έλα όμως, που ο Δήμος μας βρήκε σύμμαχο τον Βουλευτή μας κ. Κόνσολα, ο οποίος, όπως αναφέρει δημοσίευμα σας στις 4/02/2022, σε Ερώτηση του προς τους Υπουργούς Εσωτερικών, Περιβάλλοντος και Αγροτικής Ανάπτυξης αποφαίνεται «ότι το θεσμικό και νομοθετικό πλαίσιο, σε ό, τι αφορά στις προβλέψεις του, πάσχει στο πεδίο της εφαρμογής» και ζητά την εκ νέου τροποποίηση του, υιοθετώντας ουσιαστικά όσα προτείνει ο κ. Λαχανάς στην παραπάνω συνέντευξη του στις 22 Ιουνίου 2021 στα «Καρπαθιακά Νέα»….

Με όλη την αγάπη και την εκτίμηση που έχω στον κ. Κόνσολα, ομολογώ, ότι δεν περίμενα αυτή του την πρωτοβουλία για την αντιμετώπιση της ανεπιτήρητης βόσκησης , που ξέρει καλά πως αποτελεί μάστιγα για τους συμπατριώτες του και τις περιουσίες τους.

Από τον κ. Κόνσολα περιμέναμε εμείς οι Καρπάθιοι να αναλάβει πρωτοβουλίες για την εφαρμογή από όλους τους αρμόδιους φορείς της υφιστάμενης νομοθεσίας, για να αντιμετωπισθεί αυτή η μάστιγα, και όχι να αβαντάρει τους φορείς που δεν την εφαρμόζουν, ισχυριζόμενοι για άλλοθι ότι δεν μπορεί δήθεν να εφαρμοστεί και γι αυτό προτείνουν την τροποποίησή της.

Γι αυτό βρίσκομαι στην πραγματικά δυσάρεστη θέση να του υποβάλλω τα ακόλουθα ερωτήματα:

1) Ειλικρινά, κ. Κόνσολα, πιστεύετε ότι το πρόβλημα είναι το νομικό πλαίσιο και όχι η απροθυμία, η ανικανότητα και η αδυναμία των αρχών να το εφαρμόσουν;

2) Και πως είναι δυνατό να επιρρίπτετε τις ευθύνες στον νομοθέτη, δηλαδή στη Βουλή των Ελλήνων, της οποίας, αν δεν κάνω λάθος, ήσασταν μέλος το 2012, όταν ψηφιζόταν ο νόμος 4056 του 2012, που ισχύει για την ανεπιτήρητη βόσκηση; Όπως ήσασταν μέλος της Βουλής και μέλος του υπουργικού συμβουλίου, όταν η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη πήρε πολύ σωστά την νομοθετική πρωτοβουλία του άρθρου 38 του ν.4760/2020, που προβλέπει την επιβολή διοικητικού προστίμου σε ιδιοκτήτη ζώου που προκάλεσε αγροτικές φθορές.

3) Γιατί υιοθετείτε τις αστείες δικαιολογίες των αρμοδίων αρχών για τη μη εφαρμογή του νόμου, όπως αυτές έχουν εκφραστεί δημόσια;

4) Αντέχει σε καμιά λογική ο ισχυρισμός, ότι δήθεν οι Κρητικοί, που στην Κρήτη συγκροτούν συνεργεία για την περισυλλογή των ανεπιτήρητων ζώων, δεν ήρθαν στην Κάρπαθο να κάνουν το ίδιο, «για να μη τα βάλουν με τους βοσκούς της Καρπάθου»;

5) Αντέχει σε καμιά λογική ο ισχυρισμός, ότι στην Κάρπαθο οι περισσότεροι κτηνοτρόφοι σε πολλά από τα ζώα του κοπαδιού τους δεν έχουν βάλει ενώτια, γιατί «όταν τα ζώα χωρίς ενώτια, κάνουν κάποια ζημιά, τότε δεν μπορεί να αποδειχτεί εύκολα ποιος είναι ο ιδιοκτήτης, οπότε γλιτώνουν τις συνέπειες», όπως ανέφερε ο κ. Λαχανάς σε συνέντευξη του στις 14 Ιανουαρίου 2021 στα «Καρπαθιακά Νέα»;

Αν όμως ο Δήμος έκανε τη δουλειά του και εφάρμοζε αυτά που επιτάσσει το άρθρο 17 του ν.4056/2012, τότε οι παρανομούντες κτηνοτρόφοι μπορεί να γλίτωναν τα πρόστιμα από τις ζημιές που προκάλεσαν, αφού θα ισχυρίζονταν πως δεν ήταν δικά τους τα ζώα που προκάλεσαν τις ζημιές, αλλά θα έχαναν τα ζώα τους, που θα τα είχαν περισυλλέξει τα «συνεργεία» ως ανεπιτήρητα, δεδομένου ότι, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 17 του ν.4056/2012 «Ανεπιτήρητο παραγωγικό ζώο είναι το βοοειδές ή προβατοειδές ή αιγοειδές που βρίσκεται εκτός της κτηνοτροφικής εκμετάλλευσης του ιδιοκτήτη του, συμπεριλαμβανομένου του βοσκότοπου αυτής, άνευ επιτήρησης και το οποίο φέρει ή δεν φέρει σήμανση».

Μπρος γκρεμός και πίσω ρέμα, λοιπόν κύριε Κόνσολα, για τους παρανομούντες κτηνοτρόφους, αν ο Δήμος έκανε απλά τη δουλειά του…

6) Γιατί οι αρμόδιες αρχές δεν ελέγχουν αν τα ζώα στην Κάρπαθο φέρουν ενώτια και γιατί δεν επιβάλλουν τα προβλεπόμενα πρόστιμα στους βοσκούς που δεν συμμορφώνονται;

7) Γιατί δεν το κάνουν, έστω και καθυστερημένα, όταν άλλες αρχές, όπως ο Δήμος Καρπάθου δια του κ. Λαχανά, το αναφέρουν δημόσια, για ν’ αποσείσουν τις δικές τους ευθύνες;

Δεν ξέρετε, ότι άλλο θέμα είναι η περισυλλογή, εκποίηση και σφαγή των ανεπιτήρητων παραγωγικών ζώων, που προβλέπει το άρθρο 17 του ν.4056/2012 και άλλο θέμα είναι η επιβολή διοικητικού προστίμου σε ιδιοκτήτη ζώου που προκάλεσε αγροτικές φθορές, που προβλέπει το άρθρο 38 του ν.4760/2020;

Και πως ο δήμος που δεν εφαρμόζει το πρώτο, θα εφαρμόσει το δεύτερο, όπως προτείνετε;

9) Και πως λέτε, κ. Κόνσολα, ότι η αρμοδιότητα που έχουν οι δήμοι βάσει του άρθρου 17 του ν.4056/2012 για τη περισυλλογή, εκποίηση και σφαγή των ανεπιτήρητων παραγωγικών ζώων «δεν μπορεί να ασκηθεί στην πραγματικότητα από τους δήμους που στερούνται προσωπικού και πόρων»;

Δεν γνωρίζετε, ότι ο κάθε δήμος αφενός έχει υποχρέωση να εγγράψει στον προϋπολογισμό του σχετικό κονδύλι και αφετέρου ότι «για την περισυλλογή των ανεπιτηρήτων παραγωγικών ζώων συγκροτούνται συνεργεία από άτομα κατάλληλα εκπαιδευμένα και έμπειρα στο χειρισμό παραγωγικών ζώων», τα οποία συνεργεία προκύπτουν από σχετικούς διαγωνισμούς, που διενεργούνται από τους δήμους;

10) Γιατί οι δήμοι στην Κρήτη και σε άλλα μέρη της Ελλάδας εφαρμόζουν τη νομοθεσία και ο Δήμος Καρπάθου όχι;

Ειδικά ο Δήμος Αμοργού, ο οποίος αναφέρεται στην Ερώτηση σας, έχει εκδόσει σχετική ανακοίνωση στις 7 Δεκεμβρίου 2020, στην οποία αναφέρονται επί λέξει τα εξής:

«Σας γνωρίζουμε ότι ο Δήμος Αμοργού, προκειμένου να αντιμετωπίσει τις εκτεταμένες ζημιές και καταστροφές περιουσιών οι οποίες προξενούνται από την ανεξέλεγκτη δράση ανεπιτήρητων παραγωγικών ζώων, εφαρμόζει πρόγραμμα διαχείρισης ανεπιτήρητων παραγωγικών ζώων σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 17, του Ν. 4056/2012».

11) Ειλικρινά πιστεύετε, ότι Δήμοι και οι άλλες αρχές του Δημοσίου που δεν εφαρμόζουν το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο θα εφαρμόσουν αυτό που προτείνετε;

12) Δεν έχετε καταλάβει ακόμη, ότι στην Ελλάδα δεν πάσχουμε από νόμους, αλλά πάσχουμε από την εφαρμογή τους;

Αν λοιπόν, κ. Κόνσολα, θέλετε πραγματικά να συμβάλλετε στην αντιμετώπιση του προβλήματος της ανεπιτήρητης βόσκησης, το οποίο, όπως και εσείς σωστά αναφέρετε στην Ερώτηση σας, έχει λάβει εκρηκτικές διαστάσεις, δεν έχετε παρά να κινητοποιήσετε τον κρατικό μηχανισμό σε όλα του τα επίπεδα για την εφαρμογή του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου και για την επιβολή των προβλεπομένων διοικητικών κυρώσεων σε όσους δεν το εφαρμόζουν.

ΜΑΝΟΣ Ι. ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ