- Καρπαθιακή - https://www.karpathiaki.gr -

Νίκος Κανάκης: Nέο λιμάνι οχληρών στα Πηγάδια Καρπάθου | Έγκλημα  κατά συρροή

Πριν λίγες μέρες  ήρθε στο φως της δημοσιότητας η πρόταση του   κ. Γιαμίν, για το νέο λιμάνι στο Γαρόνησο στην παραλία της Αγ. Κάρας..

[1]

ΠΗΓΑΔΙΑ ΚΑΡΠΑΘΟΣ. ΦΩΤΟ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΕΡΓΑΤΣΟΥΛΛΗΣ

Δυο μέρες μετά, λόγω των εύλογων αντιδράσεων που προκλήθηκαν, με το από 18 Ιουλίου  δελτίο τύπου οι διοικούντες τον Δήμο  προσπαθούν να αποποιηθούν τις ευθύνες τους  για το θέμα .

Ο Δήμαρχος ισχυρίζεται ότι ανέθεσε την μελέτη  στον κ. Γιαμίν  βάσει της απόφασης του Δ.Σ  του  2017.

Η αλήθεια είναι πως η απόφαση  εκείνη ζητούσε  η μελέτη  να εκπονηθεί από το Λιμενικό Ταμείο, η τεχνική Υπηρεσία του  οποίου, όπως αναφέρεται   στο με αριθμ.45/14-1-2019 έγγραφο της, θεωρεί ως  ιδανική θέση για την κατασκευή νέων λιμενικών εγκαταστάσεων  την βραχώδη ακτή του Βρόντη   και όχι  την   παραλία όπου σχεδίασε το έργο ο κ. Γιαμίν καθ’ υπόδειξη του Δημάρχου.

Λένε  πως σαν δήμος ήταν υποχρεωμένοι να υλοποιήσουν την απόφαση του προηγούμενου Δημοτικού Συμβουλίου  αποσιωπώντας το γεγονός ότι το σημερινό Δημοτικό Συμβούλιο  έχει υιοθετήσει την  πρόταση της τεχνικής Υπηρεσίας  την οποία ο  Δήμαρχος αγνόησε και αγνοεί κατά παράβαση του νόμου υποστηρίζοντας την πρόταση του κ. Γιαμίν.  

Αναφέρει πως η πρόταση δεν θα προχωρήσει αν δεν εξασφαλιστεί συναίνεση της Μητρόπολης που είναι ιδιοκτήτης της περιοχής.

[2]

Το ερώτημα που τίθεται  είναι γιατί ο Δήμαρχος έσπευσε να αναθέσει την μελέτη  για την συγκεκριμένη θέση, διαθέτοντας 37.000 ευρώ,  χωρίς  να έχει εξασφαλίσει προηγούμενη συναίνεση της Μητρόπολης αλλά και της αρχαιολογικής Υπηρεσίας  που, εξ όσων γνωρίζουμε, δεν συμφωνεί   για την  κατασκευή έργου στην θέση αυτή που βρίσκεται εντός του αρχαιολογικού χώρου.

Στο Δελτίο Τύπου του Δήμου αναφέρεται ακόμη πως  η πρόταση του μελετητή  είναι η βέλτιστη με βάση τους διαθέσιμους χώρους και το κόστος υλοποίησης.

Αν και δεν έχει δημοσιοποιηθεί το κόστος υλοποίησης της, με βάση το μήκος των κρηπιδωμάτων (360 μ) και  του κυματοθραύστη (150 μ)  είναι  βέβαιο  πως  ο προϋπολογισμός του υπερβαίνει  το κόστος του  απλού,  αλλά πολλαπλά χρησιμότερου κρηπιδώματος,  που πρότειναν οι Καρπάθιοι Πλοίαρχοι  και η Τεχνική Υπηρεσία του Λ.Τ.

Ανεξάρτητα από το αυξημένο  κόστος του το προτεινόμενο έργο  υστερεί από πλευράς λειτουργικότητας δεδομένου  θα μπορεί να εξυπηρετεί μόνο μικρά μότορσιπ, ενώ    ο σχεδιασμός του Λιμενικού Ταμείου  επιτρέπει  επί πλέον την πρυμνοπλαγιοθέτηση  και επιβατηγών πλοίων   οποιουδήποτε  μεγέθους και παράλληλα μπορεί να επεκταθεί στο μέλλον αν οι συνθήκες το επιβάλουν.

Κάποιοι λένε πως  η μελέτη ανατέθηκε στον κ. Γιαμίν  απλά και μόνο για να  περάσει από την ΕΣΑΛ η πρόταση για το Γααρόνησο.

Ίσως  να έχουν δίκιο αφού  η ανάθεση  έγινε όταν δημοσιεύθηκε η απόφαση της ΕΣΑΛ  η οποία  δεν ενέκρινε την έκθεση ΠΠΠΑ για το  Γααρόνησο  «ώστε να δοθεί η δυνατότητα εξέτασης και άλλων εναλλακτικών λύσεων και ειδικά η δυνατότητα χωροθέτησης ορισμένων χρήσεων σε άλλη γεωγραφική θέση στο νησί».

 Να θυμήσουμε πως στην απόφαση εκείνη της ΕΣΑΛ  επισημαίνετο ότι με την καθαίρεση του κυματοθραύστη  δεν θα μπορούν να χρησιμοποιούνται τα ανατολικά κρηπιδώματα του λιμανιού, ότι  θα δημιουργούνται μη αποδεκτές συνθήκες κυματικής διαταραχής στο εσωτερικό της λιμενολεκάνης και ότι στο  νέο  λιμάνι θα μπορούν να ελλιμενίζονται μόνο μικρά ημερόπλοια  και αλιευτικά μήκους μέχρι 40 μ.

Με άλλα λόγια με την  κατ΄ όνομα επέκταση του λιμανιού  σε περίπτωση δυσμενών καιρικών συνθηκών  τα μικρά εμπορικά πλοία, άνω των 40 μ. θα  πρέπει να αναζητούν καταφύγιο σε γειτονικά νησιά!!

Ο  Δήμαρχος αντί  μετά την εκείνη την απόφαση  της ΕΣΑΛ να ζητήσει να συμπεριληφθεί στην έκθεση του ΠΠΠΑ ως εναλλακτική λύση   και ο σχεδιασμός που  πρότεινε η Τεχνική Υπηρεσία του Λιμενικού Ταμείου  με το με αριθμ.45/14-1-2019 έγγραφο της  έσπευσε να αναθέσει  απευθείας   στον  κ. Γιαμίν  την μελέτη χωροθέτησης   νέου λιμανιού οχληρών στην παραλία  της Αγίας Κάρας  για να στηρίξει την προβληματικό σχεδιασμό του για το Γααρόνησο.

Από την άλλη η  Διεύθυνση Τεχνικών Έργων της περιφέρειας   ισχυρίσθηκε ότι το ΓΠΣ της πόλης δεν επιτρέπει την κατασκευή λιμενικού έργου σε άλλη θέση του νησιού εκτός του Γααρόνησου  και  ότι δε  στο υπό εκπόνηση Περιφερειακό Χωροταξικό Σχέδιο  δεν προβλέπεται  η κατασκευή της προτεινόμενης από το Λ.Ταμείο  λιμενικής εγκατάστασης  στην βόρεια ακτή του  Βρόντη.

Το ερωτήματα που τίθενται, χωρίς να περιμένουμε απάντηση, είναι γιατί ανατέθηκε και  πως ανέλαβε την εκπόνηση της μελέτης ο κ. Γιαμίν για την  παραλία της Αγία Κάρα, αν δεν επιτρέπεται κατασκευή λιμενικού έργου, εκτός Γααρονήσου; 

Αν η θέση του  Γααρόνησου ήταν δεσμευτική, όπως ισχυρίζονται,  γιατί δεν  υπέβαλλαν στην ΕΣΑΛ ως εναλλακτικές  και την  προτάσεις ΜΑΡΝΕΤ και ΡΟΝΓΚΑΝ[i] [3]  που μετείχαν στον σχετικό διαγωνισμό του 2009.

Το 2009  δεν τις ενέκριναν λόγω του υψηλότερου κόστους τους  σε σχέση με την πρώτη λύση Γιαμίν, τώρα που  η νέα πρόταση Γιαμίν,  είναι διπλάσιου κόστους σε σχέση με την αρχική   πρόταση του γιατί δεν τις συναξιολόγησαν;

[4].

     Εικόνα 1 Σχεδιάγραμμα με βάση την πρόταση  ΡΟΝΓΚΑΝ για το Γαρόνησο του 2009.

 Το Δελτίο Τύπου καταλήγει πως κάθε βήμα θα γίνεται με διαφάνεια και τις απαραίτητες διαδικασίες που προβλέπει η δημοκρατία με αποκλειστικό σκοπό την ανάπτυξη του τόπου και τίποτα άλλο.

Δυστυχώς οι μέχρι τώρα  των  ενέργειες των διοικούντων  δείχνουν πως στόχος τους δεν  είναι  να αποκτήσει η Κάρπαθος  τις σωστές λιμενικές εγκαταστάσεις  που έχει ανάγκη για την παραπέρα ανάπτυξη της   αλλά πως θα  ολοκληρώσει  ο κ. Γιαμίν  την προβληματική  πρόταση του για το Γααρόνησο, αδιαφορούντες για τις αρνητικές επιπτώσεις που θα έχει για την πόλη και όλη την Κάρπαθο.

[i] Η λύση ΡΟΝΓΚΑΝ ,  προϋπολογισμού   10 εκατομμυρίων ευρώ, επιτρέπει ταυτόχρονα παραβολή Κρουαζιερόπλοιου,   πρυμνοδέτηση Ε/Γ Ο/Γ πλοίου της Γραμμής και  εσωτερικά εμπορικού  χωρίς να  καθαιρείται ο σημερινός κυματοθραύστης.

Σ.Σ. Προς αποφυγή   παρεξήγησης   ο υπογράφων  δεν υποστηρίζει την λύση ΡΟΝΓΚΑΝ,  αν και είναι καταφανώς καλύτερη από την πρόταση Γιαμίν  αλλά την ολοκληρωμένη λύση   που πρότεινε το 2019 η Τ.Υ του Λιμενικού Ταμείου και υιοθέτησε  ομόφωνα το Δημοτικό Συμβούλιο Καρπαθου, την οποία  τόσο το γραφείο  Ρονγκάν  όσο και η Πανελλήνια Ένωση Πλοιάρχων θεωρούν αντικειμενικά υπέρτερη  από οποιαδήποτε άλλη λύση με βάση το Γααρόνησο.

ΝΙΚΟΣ ΚΑΝΑΚΗΣ